Nejlepší cvičení pro absolutní začátečníky: inspirujte se!

Začátky jsou vždycky těžké. Neznáte poměry, postupy, nejste si jistí v kramflecích. Na druhou stranu je třeba ocenit snahu pustit se do něčeho nového a posunout se v životě dál. Osvojte si pár tipů, jak překonat první lekce a cvičení nadobro propadnout. 

Dobrá volba 

Pravidelný pohyb je součástí zdravého životního stylu. Počet těch, kteří se rozhodli začlenit ho do své denní rutiny, stále stoupá. Přibývá dětí i zástupců starší generace. Pozitivní vliv na zdraví člověka je totiž nepopiratelný. Cvičení předchází nemocem, zmírňuje jejich dopady, chrání srdce, pomáhá lidem s artritidou a urychluje zotavení po léčbě rakoviny, předchází vzniku depresí a úzkostí, je tou nejlepší prevencí proti úpadku zdraví. Nehledě na jednu z největších výhod, kterou oceňují muži i ženy – pohyb udržuje tělo v kondici a postavu štíhlou a symetrickou. 

Podmínky pro to, abyste mohli čerpat všech výše zmiňovaných výhod, nejsou přísné. Nemusíte trávit pětkrát v týdnu dvě hodiny v posilovně a dřít. Ze začátku stačí pro viditelné výsledky třicet minut denně svižné chůze, tance, jízdy na kole nebo práce na zahradě. Měl by to být přirozený pohyb, který vás baví. Nesmíte se do něj nutit. To by opadla veškerá motivace a psychika by zablokovala fyzický progres. 

Soudnost 

Než se rozhodnete pro cvičební plán nebo si koupíte permanentku do posilovny, ujistěte se, že jsou vaše cíle reálné a zdraví a kondice odpovídá tomu, do čeho se chcete pustit. Začněte pomalu a s rozvahou, v opačném případě by si na vás počíhalo vyčerpání, únava a nebo dokonce zranění z přetížení nebo následkem špatné techniky. 

Lidé, kteří nejsou fit, ženy nad pětapadesát let a muži nad pětačtyřicet musí (z dobré vůle) absolvovat sezení u lékaře a o svých záměrech se s ním poradit. O to víc, jsou-li zdravotní omezení ortopedického rázu. 

Víte, že ztráta motivace během hubnutí přímo souvisí s redukčním jídelníčkem? Přečtěte si více o tom, proč je důležité správně nastavit příjem kalorií.

Seznámení 

V posilovně, nezaplatíte-li za služby profesionálního trenéra a nebudete mít soukromé lekce, vás nikdo nebude vodit za ručičku, a tak je dobré před první návštěvou pochopit základní pojmy a utvořit si jasnou představu o tom, jak chcete cvičit, co vás čeká a jak co obsluhovat. Jen tak namátkou: maximální srdeční frekvence, silový, odporový a kruhový trénink, cooldown, gluteus maximus. Obeznámení se se základními pojmy vám pomůže cítit se v neznámém prostředí lépe, zbavíte se trémy a budete se snáz soustředit jen na vlastní výkon. 

Mladá žena ve sportovním ringu.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Rozcvička 

Nezáleží na tom, co je hlavní náplní vašeho cvičebního plánu. Klidně běhejte na pásu, vzpírejte, cvičte s vlastní vahou nebo se zapojte do kruhového tréninku. Nezapomínejte ale na rozcvičení. Chráníte tak především sebe, zvýšíte si tep, naladíte se na fyzickou aktivitu a předejdete zraněním. Měla by se skládat z následujících částí: 

  • Startovní část – přeskoky přes švihadlo
  • Mobilizační část – kroužení rukou a trupem, úklony 
  • Statický strečink – protažení šlach 
  • Dynamický strečink – švih končetinami a trupem 
  • Koordinační cviky – odlišné pozice rukou nebo nohou (natažená/pokrčená)
  • Zpevňovací část – izometrické výdrže nebo výpady a polodřepy 

Mimo posilovnu 

Pohyb by měl být nedílnou součástí života. Zkuste se proběhnout a sledovat, jak moc se zadýcháváte, přestaňte používat výtah a do sedmého patra ke dveřím bytu vystoupejte po svých, cestou ke garáži dělejte výpady a zapomeňte na tramvaj a šest bloků do práce zvládněte pěšky. Jsou to maličkosti, ale v začátcích budou znamenat hodně. Pokud se můžete spolehnout na fyzičku (i když minimální), je to pro vás nesporná výhoda. 

Zdroj: webmd.com

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X