Nedostatek živin při hubnutí způsobuje únavu a ztrátu motivace

Snažíte se zhubnout? Cítíte se unavení, bez energie, bolí vás hlava? Možná za to může špatná strava a fakt, že vám chybí některé z následujících živin. Nabízíme vám seznam nezbytných látek potřebných pro fungování vašeho těla společně s příznaky jejich nedostatku a příklady, jak je doplnit i během hubnutí.

Jak poznáte nedostatek železa

Železo je nezbytnou látkou důležitou pro náš organismus. Pokud se snažíte jíst méně, je možné, že chybí v jídelníčku i vám. Podle studie Světové zdravotnické organizace celosvětově trpí jeho nedostatkem 25% populace. Patříte mezi ně? To, že trpíte nedostatkem železa poznáte jednoduše: 

  • jste unavení, malátní, trpíte bolestmi hlavy
  • váš imunitní systém je oslabený a lehce podlehnete nemocem
  • máte bledou pokožku i rty
  • máte zvláštní chutě, například na hlínu či na papír, zkrátka na věci, které jsou nepoživatelné

Naštěstí existují potraviny, díky nimž si do těla dodáte postrádané železo a příznaky následně zmizí. Potraviny bohaté na železo jsou zejména červené maso, ryby a mořské plody, luštěniny, semínka a zelená zelenina.

Vyzkoušejte i další přírodní zdroje železa, které vám pomohou zatočit třeba s únavou.

Různé druhy ovocných džusů a smoothies.
pixabay.com

Nedostatek jódu a tloustnutí

Jód je nezbytný pro správné fungování štítné žlázy a jeho nedostatek se projevuje například zvětšením štítné žlázy, dušností nebo také přibíráním na váze a zrychleným srdečním tepem.

Je důležité přijímat dostatek jódu kvůli zdraví i tomu, aby vaše snaha o hubnutí nebyla marná. Abyste do svého těla dostali správné množství jódu, zařaďte do svého jídelníčku ryby, mléčné výrobky a vejce.

Hořčík je při hubnutí klíčový

Hořčík neboli magnesium je zodpovědný za zdraví našich zubů a kostí a jeho nedostatek se podle dlouhodobých výzkumů může projevovat následovně:

  • zvýšeným rizikem cukrovky 2. typu
  • vznikem metabolického syndromu
  • svalovými křečemi
  • syndromem neklidných nohou
  • únavou a migrénami

Abyste se těmto nepříjemným syndromům vyhnuli, ujistěte se, že pravidelně jíte celozrnné pečivo, oříšky a hořkou čokoládu. Bez obav si také můžete dopřát hořčík ve formě potravinových doplňků.

Vegetariáni, vegani a vitamin B12

Omezujete příjem masa ve snaze ušetřit svou peněženku, tukové faldy i planetu? Pak byste měli pamatovat na kompenzování přísunu vitamínu B12. Vitamin B12 je nezbytný pro tvorbu krve a také správnou funkci mozku a nervové soustavy. Jeho nedostatkem trpí spíše vegetariáni nebo vegani, protože se hojně nachází v živočišné stravě. 

Z jakých zdrojů vitamin B12 doplnit? Mezi nejlepší zdroje patří mořské plody, maso, vejce a mléčné výrobky. Pokud nic z toho do vaší stravovací filozofie nezapadá, poohlédněte se v lékárně nebo drogerii pro kompenzačních potravinových doplňcích pro vegetariány a vegany se zvýšeným obsahem vitamínů skupiny B.

Redukční dieta a nedostatek živin.
pixabay.com

Nedostatek vápníku při hubnutí

V posledních letech se bezlaktózová strava stala doslova hitem a omezení sladkých mlék či pudinků slibuje rychlý úbytek hmotnosti. Na druhou stranu se ale snadno může stát, že s nižší spotřebou mléka do těla dostanete také mnohem méně kalcia. Nedostatek vápníku poznáte podle snížené odolnosti vašich kostí a vznikem osteoporózy. Zabraňte tomu konzumací potravin s obsahem vápníku, kterými jsou například sardinky, mléčné výrobky nebo tmavě zelená zelenina (kapusta, brokolice).

Pokud se snažíte snížit příjem laktózy, vyzkoušejte také alternativní zdroje vápníku z rostlinné stravy.

Zaznamenali jste u sebe výskyt některých z těchto příznaků? Ujistěte se, že konzumujete zdravé potraviny a váš jídelníček je pestrý s dostatkem čerstvé zeleniny, ale také zdravých tuků.

Zdroj: healthline.com

Kateřina Matoušková

Ráda píšu, fotím, čtu a chodím do přírody, protože co je lepší, než čerstvý vzduch a pocit svobody? Možná jen šálek horké kávy, bez kterého si neumím představit žádné ráno.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)
Komentáře

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.