Kokosový ocet tvoří základ kuchyně jihovýchodní Asie a indické kuchyně. Vyrábí se z mízy kokosových květů fermenatcí po dobu 8-12 měsíců. Má zakalený bílý vzhled a mírnější chuť, než ocet jablečný. Lze jej využít pro přípravu marinád, do polévek a do celé řady teplých pokrmů. Předpokládá se, že nabízí řadu zdravotních přínosů, včetně úbytku hmotnosti, zlepšeného trávení, silnějšího imunitního systému a zdravějšího srdce. I když nejsou všechny přínosy doloženy výzkumem, představíme si ty nejdůležitější.

1. Obsahuje probiotika, polyfenoly a živiny

Kokosový ocet je často uváděn jako bohatý zdroj mnoha živin, protože míza, která se na jeho výrobu používá, obsahuje vitamín C, draslík, cholin, vitamín B, železo, měď, bor, hořčík, mangan, fosfor, draslík a zinek. Výzkum dále ukazuje, že kokosový ocet poskytuje řadu polyfenolů – užitečných rostlinných sloučenin, které mohou chránit před onemocněními, jako je cukrovka a srdeční onemocnění. Kokosový ocet je navíc, kvůli osmi až dvanácti měsíčnímu procesu fermentace, také zdrojem bakterií vhodných pro střeva, známých jako probiotika. Vzhledem k tomu, že kokosový ocet se používá jen ve velmi malém množství, s největší pravděpodobností nepřispěje k velkému obohacení naší stravy těmito užitečnými látkami.

2. Snižuje hladinu cukru v krvi a pomáhá potlačovat cukrovku

Kokosový ocet může pomoci snížit hladinu cukru v krvi a nabídnout jistou ochranu před diabetem typu 2. Stejně jako jablečný, tak i kokosový ocet obsahuje kyselinu octovou – hlavní aktivní složku v octu. Několik studií uvádí, že kyselina octová může přispět ke snížení výskytu krevního cukru po jídle bohatém na sacharidy. Výzkum rovněž ukazuje, že ocet může u lidí s diabetem snížit hladinu cukru v krvi a pomáhá zlepšit citlivost na inzulín až o 34%. Kokosový ocet může poskytnout podobné výhody jako jiné druhy octa. Je však zapotřebí celá řada studií, které by tyto účinky prokázaly.

3. Může snížit hlad a pomůže vám snížit váhu

Kokosový ocet vám může také pomoci zbavit se nežádoucí hmotnosti. Kromě toho, že je bez kalorií, obsahuje kyselinu octovou, která pomáhá redukovat hlad a podporuje pocit sytosti. Zvláštní studie o kokosovém octu však zatím nebyly provedeny.

4. Kokosový ocet může zlepšit zdraví srdce

Může zlepšit zdraví vašeho srdce. Částečně to může být kvůli obsahu draslíku, což je minerál, který je spojován s nižším krevním tlakem a sníženým rizikem výskytu onemocnění srdce a mrtvice. Ocet může pomoci snížit hladinu triglyceridů a špatného cholesterolu. Také může pomoci snížit vysoký krevní tlak, což je jeden z nejvíce rizikových faktorů pro vznik srdečních onemocnění. Výzkumy prováděné na lidech o specifických účincích kokosového octa chybí, proto je zapotřebí více výzkumu.

5. Může zlepšit trávení a imunitu

Může podpořit zdraví našich střev a zlepšit tak naši imunitu a to díky probiotikům, která obsahuje. Pozitivní je i obsah kyseliny octové, která může pomoci v boji proti virům a bakteriím. Například je účinná proti bakteriím E. coli, což je známá příčina otravy potravinami. Aby to fungovalo, jednoduše přidejte trochu octa do vody a namočte čerstvé ovoce a zeleninu do roztoku přibližně na dvě minuty.

Je kokosový ocet bezpečný?

Kokosový ocet je obecně považován za bezpečný. Vzhledem k tomu, že je kyselý, je potřeba jej používat ředěný či smíchaný s jinými potravinami a přísadami, jinak by mohl poškodit jícen nebo zubní sklovinu. Lidé, kteří užívají léky na snížení krevního cukru nebo krevního tlaku, by se měli, v případě, že chtějí vyzkoušet dietu s obsahem kokosového octa, obrátit na svého lékaře.