Nečekané účinky zeleného čaje. Kolik byste ho měli vypít, abyste jich dosáhli?

Čaj patří již po staletí k nejoblíbenějším nápojům. Kromě toho, že je velmi chutný a lze ho pít teplý i studený, přináší jeho konzumace našemu tělu i mysli řadu blahodárných účinků. Nejčastěji se v tomto směru hovoří zejména o zeleném čaji. To, že má jeho konzumace pozitivní vliv na funkci našeho mozku či na snížení rizika kardiovaskulárních chorob, cukrovky i určitých typů rakoviny, už jste pravděpodobně slyšeli. Existuje ale mnohem více důvodů, proč si jeho šálek pravidelně dopřát.

Pomůže ke štíhlosti

Ty, kteří se snaží shodit několik přebytečných kilogramů, jistě potěší, že studie potvrzují, že zelený čaj díky svému obsahu antioxidantů zvaných katechiny pomáhá snížit množství tuku, včetně často obtížně odstranitelného břišního tuku. Kofein a katechiny totiž podporují metabolismus a zvyšují spalování tuků. Konzumace zeleného čaje může pomoci spálit o přibližně 100 kalorií denně více. Ideální je samozřejmě zelený čaj kombinovat s fyzickou aktivitou.

Pomůže ke kráse a mladistvému vzhledu

Zelený čaj může pomoci též udržet si mladistvý vzhled. Výzkumy naznačují, že pití zeleného čaje a jeho aplikace na pokožku pomáhá zachovat její pružnost, což znamená méně vrásek a ochabování pleti. Pokud se potýkáte s otoky kolem očí, může vám zelený čaj rovněž přinést úlevu. Stačí ze dvou použitých sáčků zeleného čaje vymačkat přebytečnou tekutinu a vložit jen na 10-20 minut do ledničky. Následně sáčky na přibližně 30 minut položte na zavřené oči. Zelený čaj má též skvělé antioxidační, protizánětlivé a antimikrobiální vlastnosti, které pomáhají při problémech s mastnou pletí a akné.

Matcha zelený čaj a jeho příprava.
zdroj: unsplash.com

Pomůže k lepší náladě

V neposlední řadě má pití zeleného čaje pozitivní vliv i na vaše duševní zdraví. Podle odborníků totiž aminokyselina L-theanin, kterou zelený čaj obsahuje, výrazně snižuje stres. Zdá se, že hlavním faktorem je schopnost L-theaninu snižovat krevní tlak a uvolňovat svalové napětí. Díky svým protistresovým vlastnostem tak může čaj pomáhat i při depresích a úzkostech.

Kolik šálků pít?

Pokud jde o to, jaké množství zeleného čaje je třeba konzumovat, abyste pocítili jeho přínos, doporučení se mírně různí. Většina zdrojů doporučuje 3 až 5 šálků denně, obecně se nedoporučuje překročit množství 8 šálků denně. Zelený čaj totiž, v závislosti na množství použitého čaje a délce louhování, obsahuje poměrně značné množství kofeinu. Konzumace příliš velkého množství kofeinu může u některých lidí zvýšit pocity úzkosti, narušit spánek a způsobit žaludeční nevolnost i bolesti hlavy. Katechiny obsažené v zeleném čaji mohou podle některých výzkumů též snižovat schopnost vstřebávat železo z potravin.

Zelený, černý, nebo bílý čaj? V čem se liší a který je nejzdravější?

Zdroj: mindbodygreen.com, academic.oup.com, ncbi.nlm.nih.gov, mdpi.com, onlinelibrary.wiley.com, healthline.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, japsonline.com, jstage.jst.go.jp

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X