Sušené ovoce: Výživná a zdravá svačina, nebo jen líbivý název pro pochoutku, která není o mnoho lepší než sladkosti?

Zimní měsíce jsou často dobou, kdy více než obvykle konzumujeme sušené ovoce. Důvodem není jen vánoční cukroví, do nějž se přidává, ale také to, že mnohé čerstvé ovoce je v zimě poměrně drahé a jeho chuť je často na míle vzdálená té, kterou očekáváme. Je ale sušené ovoce zdravé?

Co je sušené ovoce

Sušené ovoce je zjednodušeně řečeno ovoce, z něhož byl sušením odstraněn téměř veškerý obsah vody. Během tohoto procesu se ovoce zmenší a vznikne malé sušené ovoce s vysokou energetickou hodnotou. Nejběžnějším druhem jsou rozinky, dále též sušené datle, švestky, fíky a meruňky. K dostání jsou ale i další druhy sušeného ovoce, někdy též v kandované podobě. Jednou z jeho výhod je, že ho lze uchovat mnohem déle než čerstvé ovoce a může být praktickou svačinou zejména na dlouhých cestách, kde není k dispozici chlazení.

Sušené ovoce a nutriční hodnoty

Jeden kus sušeného ovoce obsahuje přibližně stejné množství živin jako čerstvé ovoce, ale při mnohem menším objemu. V přepočtu na hmotnost tak obsahuje sušené ovoce až 3,5krát více vlákniny, vitamínů a minerálních látek než ovoce čerstvé. Jedna porce tak může poskytnout velké procento denní doporučené dávky mnoha vitamínů a minerálů. Existují však určité výjimky. Například obsah vitamínu C se při sušení výrazně sníží.

Rozinky, sušené švestky, datle a meruňky

Rozinky jsou nejznámějším a nejběžnějším sušeným ovocem. Jsou plné vlákniny, draslíku a dalších zdraví prospěšných látek. Studie ukazují, že konzumace rozinek může snížit krevní tlak, zlepšit kontrolu hladiny cukru v krvi, snížit zánětlivé markery i hladinu cholesterolu. Všechny tyto faktory by měly přispět ke snížení rizika vzniku cukrovky 2. typu a srdečních onemocnění.

Oblíbené jsou také sušené švestky. Jsou velmi výživné, bohaté na vlákninu, draslík, betakaroten a vitamín K. Jsou ale též známé svými přírodními projímavými účinky. To je způsobeno vysokým obsahem vlákniny a cukerného alkoholu zvaného sorbitol, který se přirozeně nachází v některých druzích ovoce. Bylo prokázáno, že konzumace sušených švestek pomáhá zlepšit frekvenci a konzistenci stolice. Sušené švestky jsou považovány za ještě účinnější prostředek na zmírnění zácpy než psyllium, které je dalším běžným prostředkem.

Různé druhy sušeného ovoce.
zdroj: pixabay.com

Datle jsou neuvěřitelně sladké. Jsou skvělým zdrojem vlákniny, draslíku, železa a několika rostlinných sloučenin. Ze všech druhů sušeného ovoce jsou jedním z nejbohatších zdrojů antioxidantů, které přispívají ke snížení oxidačního poškození v těle. Mají nízký glykemický index, což znamená, že jejich konzumace by neměla způsobit výrazné zvýšení hladiny cukru v krvi. Pravidelná konzumace datlí v posledních týdnech těhotenství může pomoci usnadnit dilataci děložního hrdla a také snížit potřebu vyvolání porodu.

Na co si dát pozor

Na konzumaci velkého množství sušeného ovoce by si měli dát pozor ti, kteří se snaží zhubnout. Jelikož byla ze sušeného ovoce odstraněna voda, koncentruje se veškerý cukr a kalorie v mnohem menším objemu. Z tohoto důvodu má sušené ovoce velmi vysoký obsah kalorií a cukru, včetně glukózy i fruktózy. Konzumace velkého množství fruktózy může mít negativní zdravotní účinky. Patří mezi ně zvýšené riziko obezity, cukrovky 2. typu i srdečních onemocnění. Nejrizikovějšími druhy ovoce v tomto ohledu jsou sušené datle, rozinky a meruňky.

Některé ovoce je před sušením navíc obaleno cukrem. Do některých sušených plodů se též přidávají siřičitany pro zachování barvy, což může u citlivých osob vyvolat nežádoucí účinky, například žaludeční křeče, kožní vyrážky a astmatické záchvaty. Chcete-li se siřičitanům vyhnout, vybírejte si sušené ovoce spíše hnědé nebo šedé než jasně zbarvené.

Trpíte cukrovkou? Které ovoce je pro diabetiky vhodné?

Zdroj: healthdigest.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, health.harvard.edu, bbcgoodfood.com

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X