Cukrovka a ovoce: Mohou ho diabetici vůbec jíst? A které je nejvhodnější?

Ovoce je všeobecně doporučováno jako součást zdravého jídelníčku, neboť našemu organismu dodává velké množství různých zdraví prospěšných látek. Zároveň ale většina z nás ví, že ovoce je sladké a obsahuje cukr. Jak je to tedy v případě ovoce a cukrovky, mohou ho lidé trpící diabetem konzumovat?

Není ovoce, jako ovoce

Americká diabetologická asociace uvádí, že pro člověka s diabetem je vhodné jakékoli ovoce, pokud není na daný druh ovoce alergický. Existují studie, které prokazují, že vyšší konzumace ovoce je poměrně významně spojena s nižším rizikem vzniku diabetu 2. typu. Jedná se přitom samozřejmě především o ovoce čerstvé, nikoli průmyslově zpracované do podoby džusů či rozmanitých konzerv. Ty totiž často obsahují přidaný cukr. Rozsáhlý výzkum, který sledoval několik tisíc lidí po dobu několika let, dospěl k závěru, že větší konzumace průmyslových ovocných džusů a šťáv je významně spojena s vyšším rizikem cukrovky 2. typu.

Ovoce a glykemický index

Pro člověka s diabetem je při výběru vhodných potravin, včetně ovoce, důležité kontrolovat hodnoty glykemického indexu. Jde o hodnocení potravin na stupnici od 1 do 100. Číslo udává, jak rychle může daná potravina zvýšit hladinu cukru v krvi, přičemž náš organismus vstřebává potraviny s vysokým glykemickým indexem rychleji než potraviny s indexem středním nebo nízkým. Potraviny s nižším glykemickým indexem pomáhají lépe kontrolovat hladinu cukru v krvi. Nízký glykemický index mají například jablka, jahody, ostružiny, borůvky, hrušky, broskve, švestky, třešně, grep či avokádo, a jsou tak pro diabetiky naprosto vhodné. Střední index má hroznové víno, mango či fíky.

Dvě misky ve tvaru srdce se směsí rozmanitého ovoce.
zdroj: pixabay.com

Ovoce s vysokým obsahem cukru

Ačkoli i ovoce, které má vysoký glykemický index, je pro osoby s diabetem bezpečné, člověk by měl jeho příjem sledovat. Většina ovoce nemá vysoké hodnoty, ale mezi ty, které ho mají, patří například velmi zralé banány, sušené datle, melouny či ananasy. Nevyhýbejte se jim však úplně. Místo toho byste se měli zaměřit na snížení rychlosti, s jakou po jejich konzumaci stoupá hladina cukru v krvi. Pokud sníte banán samotný, hladina cukru v krvi se zvýší poměrně rychle. Pokud ale jeho konzumaci spojíte s potravinami, které obsahují bílkoviny a zdravé tuky, například s ořechy, jogurtem či sýrem, snížíte vliv ovoce na hladinu cukru v krvi.

Kolik ovoce jíst?

Většina doporučení uvádí sníst každý den pět porcí ovoce a zeleniny, to platí i u osob s cukrovkou. Jiné směrnice doporučují, aby polovina talíře při každém jídle obsahovala ovoce, zeleninu nebo obojí. U osob s diabetem by polovinu každého jídla měla tvořit neškrobová zelenina, nikoli ovoce. Zbylou polovinu by měly tvořit zdroje bílkovin a škrobů s vysokým obsahem vlákniny, jako jsou fazole nebo celozrnné výrobky.

Cukrovka a pozitiva ovoce

Mnoho druhů ovoce má vysoký obsah vlákniny, zejména pokud člověk konzumuje i slupku nebo dužinu. Strava s vysokým obsahem rozpustné vlákniny může zpomalit vstřebávání cukru a kontrolovat hladinu cukru v krvi. Volba ovoce může také zabránit tomu, aby člověk s chutí na sladké sahal po sladkostech a jiných potravinách s nízkou výživovou hodnotou. Jídelníček obsahující dostatek ovoce a zeleniny může snížit riziko obezity, přičemž cukrovka 2. typu s obezitou často úzce souvisí.

Už jste slyšeli o diabetické dietě? Rozhodně neplatí, že je vhodná jen pro cukrovkáře.

Zdroj: diabetes.org, diabetes.org.uk, diabetes.co.uk, eatingwell.com, bmj.com, myplate.gov, ncbi.nlm.nih.gov

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.