Středomořská dieta je ideální na léto: vyzkoušejte její kouzlo i vy

Co si nejraději dáte během horkých dnů? Jsou to saláty, grilované maso a čerstvý sýr? Středomořská dieta patří k nejzdravějším způsobům stravování a na léto je jako stvořená. Proč stojí za vyzkoušení a lze pomocí ní zhubnout?

Inspirace na dovolené

Každá kuchyně v sobě skrývá něco, co je pro ni typické a udává chuť a směr. Australané milují avokádo a kečup, ve Spojených státech amerických letí hamburgery, hranolky a arašídové máslo, francouzští gurmáni nedají dopustit na opečené bagety a šneky. 

Středomořská strava se řadí mezi ty nejzdravější na světě. Mísí se v ní chuť Španělska, Itálie a celého Balkánu. Stačí se jí inspirovat a brzy se dostaví pozitivní účinky na vaše zdraví: 

  • Váha půjde rychle dolů 
  • Ustálí se krevní tlak
  • Sníží se riziko cukrovky, mrtvice a infarktu. 

Nehledě na to, že obyvatelé těchto zemí se díky pravidelnému příjmu zdravých, nerafinovaných a nezpracovaných surovin dožívají o poznání vyššího věku. 

Co jíst při středomořské dietě

Nejde ani tak o jednotlivé suroviny, ale především o jejich druh a množství na talíři. To by se nemělo týkat jen hlavních jídel. Poměr je u každé porce stejný: snažte se zařadit od každého trochu a vážením na gramy se příliš nestresujte. Je jedno, jestli se jedná o lehkou snídani, vydatný oběd nebo bohatou večeři. 

Drtivou většinu středomořského jídelníčku tvoří ovoce, zelenina, ryby a mořské plody, ořechy, olivy, semena, luštěniny, celozrnné pečivo, čerstvé sýry a jogurty nebo extra panenský olivový olej. 

Mnohem zdrženlivější jsou lidé k drůbežímu a hovězímu masu a vejcím. Jde ale o povolené suroviny, které můžete bez výčitek zařadit do jídelníčku. 

Na druhé straně je seznam toho, čemu byste se měli vyhnout. Tabu jsou slazené nápoje, polotovary, rafinované oleje, trans mastné kyseliny obsažené v margarínech, klobásy, bílé pečivo a potraviny s označením “nízkotučné a dietní”. 

Zvyknout si na takový režim je vcelku snadné a během pár týdnů vám takto nastavené stravování přinese kýžené výsledky. Tím nejcennějším je bezesporu pocit čistého, zdravého a dobře fungujícího těla. Ze začátku můžete pociťovat abstinenční příznaky v podobě malátnosti nebo zvýšené únavy. Souvisí to s náhlou absencí cukru, na kterou není tělo zvyklé. Poměrně brzy se ale nastaví na nový režim a energii, kterou bylo zvyklé brát z rychlých sacharidů, začne čerpat ze zdravých tuků. Přesně tak, jak určuje středomořská dieta. 

Dívka s košem hroznového vína.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Pitný režim při hubnutí

Nelze opomenout, že v souvislosti s letním jídelníčkem se bavíme o zemích, kde panuje po celý rok mnohem teplejší počasí než v Čechách. Pitný režim je zde proto naprostý základ pro správné fungování organismu. Neperlivá voda představuje ideální volbu a se středomořskou kuchyní se skvěle doplňuje. To samé se dá ale říct i o vínu. To se na jihu těší velké oblibě a jedné skleničce denně jsou připisovány pozitivní účinky na lidské zdraví. 

Mnohem hůř si stojí ovocné šťávy. Při vysokých teplotách jsou sice osvěžující, ale obsahují velké množství cukru a je jisté, že tolik ovoce v pevném stavu, které je nutné pro odšťavnění jedné várky, byste naráz nespořádali. 

Přečtěte si také další důvody, proč pít ovocný džus maximálně jednou denně.

Středomořská dieta umí zázraky, ale jídlo samo o sobě je jen jednou částí tamního životního stylu. Je třeba přidat pravidelný pohyb a uvědomit si lehkost bytí, která je pro tyto národy typická. Sedavý způsob života je stejně toxický jako stres, negativně se podepisuje na vaší psychice i postavě a z dlouhodobého hlediska způsobuje chronické komplikace. 

Zdroj: healthline.com

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.