Je dietní cola opravdu dietní? A co se stane když občas zhřeším? Určitě jste si i vy všimli nového lákadla, kterého začala využívat spousta společností po celém světě. Řeč je o dietních nápojích s nápisem “light”, neboli nápojích bez cukru.  

Konzumujeme více cukru, než bychom měli

To, že nám nadměrná konzumace cukru škodí, ví asi každý. Sacharidy by měly být v našem jídelníčku zastoupeny 60%. Možná si říkáte: to je nějak hodně, jedna cola se mezi těmi procenty ztratí. Ne, není to tak. Cukr je dnes skoro ve všech potravinách, které přes den přijímáte, takže se nemusíte bát, že byste se nezvládli za den k hranici 60% přiblížit a už vůbec tomu nemusíte jít naproti s kelímkem slazeného nápoje.

Zkoumání sladkého (ne)štěstí

Řada institucí po celé Evropě se zapojila do výzkumu slazených nápojů, aby dokázala, že slazené nápoje nejsou tělu prospěšné. Vědci přijali do průzkumu 450 000 dospělých lidí, aby sledovali jejich vztah ke sladkému. Během šestnáctileté studie bylo zjištěno, že lidem, kteří konzumují dvě a více sklenic slazených nápojů měsíčně hrozí o 17% vyšší riziko předčasného úmrtí než u lidí, kteří pijí maximálně jednu sklenici měsíčně. 

Během studie bylo zjištěno, že je rozdíl, zda lidé konzumují cukrovinky nebo sladké nápoje. Při nadměrné konzumaci cukrovinek dochází nejčastěji k zažívacím chorobám jako je například onemocnění jater. Zatímco při konzumaci sladkých nápojů vám hrozí nejčastěji kardiovaskulární onemocnění.

Nadměrná konzumace cukru má za následek poškození zdraví
pixabay.com

Do studie nebyli zahrnuti lidé s rakovinou, cukrovkou, srdečním onemocněním nebo cévní mozkovou příhodou, aby nedocházelo ke zkreslování výsledků. 

Na počátku byly všichni dotázaní na následující údaje: fyzická aktivita, kouření, konzumace alkoholu, vzdělání, BMI, konzumace masa, kávy… jedině tak mohly být výsledky studie co nejpřesnější. Lidé byli dále sledováni pomocí telefonických rozhovorů nebo dotazníků s cílem zjistit jejich průběžnou spotřebu slazených nápojů.

Během studie lidé konzumovali buď slazené nebo uměle slazené nápoje. Tady se nabízí dvě možnosti: lidé, kteří pili uměle slazené nápoje, tak činili protože si mysleli, že je to zdravější varianta nebo proto, že se báli o svoji váhu. Výzkumem bylo zjištěno, že sladké nápoje vám mohou zkrátit život, ale nemusí. Záleží na na mnoha dalších faktorech. 

Proč jsou slazené nápoje nezdravé
pixabay.com

Jak jsou na tom umělá sladidla

Kromě výše zmíněných onemocnění cukr způsobuje vznik nadváhy, obezitu a cukrovku 2. typu. Jak je to ale s umělými sladidly? Většina lidí si myslí, že jsou neškodná, jelikož obsahují minimum kalorií. Co když je ale opak pravdou? Některé studie totiž naznačují, že i tyto, na první pohled neškodné, sladké nápoje bez kalorií mohou způsobit prudký nárůst hladiny cukru v krvi, a to je pro naše tělo nežádoucí. Syntetická sladidla navíc způsobují obtíže v jiných oblastech zdraví, jako je například hyperaktivita u dětí a poruchy pozornosti.

Domácí ledový čaj je zdravou alternativou kupovaného
pixabay.com

Co dělat pro své zdraví

Snažte se být fyzicky aktivní, omezit stres, trávit více času v přírodě, vybírat si zdravé potraviny… Když občas sáhnete v obchodě po slazeném nápoji, nemusíte se bát, že se vám stane něco hrozného. Snažte se ale pít raději vodu a místo kupovaného sladkého čaje v plastu si připravte vlastní. Takový ledový čaj koupený v obchodě se skládá hlavně z cukru a vody a zastoupení čaje je minimální. Není nad to si připravit domácí čaj, který můžete ochutit skořicí, vanilkou, citronem nebo medem.