Bio, eko, superpotravina. S těmto názvy se setkáváme stále častěji. Většinou jde o perfektně promyšlený marketingový tah, jak donutit zákazníky, aby si tu či onu věc zakoupili, protože je přece tak zdravá a skvělá. Nelze ale popřít, že existují potraviny, které obsahují velké množství prospěšných látek, vitaminů a minerálů. Jednou z nich je quinoa.

Poklad Inků, který najdete i v Českých botanických zahradách

Quinoa, nebo chcete-li česky merlík čilský, je známá už více než 5000 let. Tehdy byla zdomestikována a pěstována jako kulturní a užitková plodina v Bolívii, Peru a Chile, tedy konkrétně v pohoří And. Výraz quinoa pochází od Inků a v překladu znamená matka zrn. S kolonizací Ameriky Evropany došlo zároveň i k úpadku pěstování této jednoleté byliny, kterou nahradily jiné obiloviny. Ve 20. století se ale rozběhly pokusy o její pěstování, zejména v rámci zdravé výživy. Není se čemu divit. Quinoa je totiž velmi ceněna pro svou nutriční kvalitu, obsahuje komplexní sacharidy, bílkoviny, vápník, železo, hořčík, zinek, měď, velké množství vitaminů (například vitamin B, C, E a provitamin beta-karoten).  A to je opravdu pořádná dávka živin, kterou naše tělo ocení. Quinoa příznivě působí na činnost střev, podporuje vstřebávání látek a spalování tuků, vylučuje z těla toxické látky, působí preventivně proti rakovině prsu nebo žlučových kamenů a regeneruje poničené tkáně. Trápí vás nespavost? I s tím si quinoa poradí. Pomáhá také při hubnutí, je vhodné pro diabetiky a vegani ji vyloženě milují. Tady se člověk opravdu neubrání myšlenkám, že označení superpotravina je docela na svém místě.

Tři druhy quinoi

  • Bílá quinoa: Jedná se o nejběžnější typ této plodiny. Většina lidí, která s toutou potravinu teprve začíná, sáhne právě po tomto barevném typu, protože má jemnější a máslovější chuť než odrůdy tmavší. Chutí připomínají klasickou bílou rýži.
  • Červená quinoa: Často ji najdete v obchodech či prodejnách zdravé výživy pod označením Inca Red Quinoa. U Inků byla velmi oblíbená, zejména pro bojovníky, kterým v kombinaci s vepřovým sádlem dodávala potřebnou sílu. Červenou quinoa můžete zakoupit od sytě oranžové až po tmavě červenou barvu, při vaření však semena hnědnou a ztrácí své původní zbarvení. Tato odrůda má úžasnou zemitou až ovocnou chuť a velmi dobře si zachovává svůj původní tvar i po vaření, proto se často používá do studených salátových receptů. Je více křupavá, než ta bílá a můžete v ní cítit i tóny oříškové chuti.
  • Černá quinoa: Jedná se o hybridní odrůdu, která vznikla křížením. Semena jsou vínové až téměř černé barvy. Liší se i v chuti, je nejvíce křupavá. Je mírně vláknitá a dobře se vaří. Má silné antioxidační a protizánětlivé vlastnosti, chrání organismus proti rakovině, srdečním onemocněním a volným radikálům.

Co vše můžete z quinoi připravit

Tato obilovina se hodí pro přípravu slaných i sladkých pokrmů, k masu, do salátů, se zeleninou i k rybám. Během chvíle z ní můžete připravit chutnou snídani v podobě kaše. Stačí ji povařit v mléce, přidat med, oříšky nebo sušené ovoce či čokoládu. Získáte tak jídlo, které vás nastartuje do nového dne a předá vám spoustu živin. V salátech chutná výborně s vlašskými ořechy, dýňovými nebo sezamovými semínky, fetou nebo fazolkami. Skvělá je i jako příloha, nebo z ní můžete vytvořit samostatný pokrm, například rizoto. Může nahradit i rýži v klasickém sladkém rýžovém nákypu. Takové každodenní vyvařování, navíc z čerstvých a zdravých surovin se může ale pěkně prodražit. Jedna návštěva specializované prodejny na zdravou výživu se může vyšplhat i na tisíc korun. Nemusíte ale zoufat, od toho jsou tady nebankovní půjčky, díky kterým budete mít peníze po ruce během chvíle. Pokud se vám do půjček zrovna dvakrát nechce, můžete si zřídit kontokorent. Jedná se o doplněk k běžnému účtu, který zajistí, že z něj můžete finance čerpat kdykoliv potřebujete, ačkoliv nemáte na účtu dostatečné finanční prostředky. Další variantou je online půjčka, kterou si můžete zřídit z pohodlí vašeho domova, bez zbytečného papírování. Navíc je vhodná i pro matky na mateřské dovolené, seniory a studenty.