Psychologie barev ovlivňuje naše chování více, než si myslíme

Pokud jste si všimli, že určité barvy mají vliv na vaši náladu a pocity, nejste sami. Není například neobvyklé, že se lidé cítí veselejší, když mají na sobě svou oblíbenou barvu. Je to proto, že různé barvy na nás mohou mít různé psychologické účinky a vyvolávat specifické emocionální reakce.

Psychologie barev

Barva je mocným komunikačním nástrojem. Lze ji použít nejen k ovlivnění nálady, ale dokonce i k ovlivnění fyziologických reakcí. Některé barvy jsou spojovány se zvýšeným krevním tlakem, zrychleným metabolismem či únavou očí. Psychologie barev se v uplynulých desetiletích stala důležitým tématem nejen v umění, ale také v marketingu, designu a dalších oblastech. Ukazuje se, že naše pocity týkající se barev jsou často hluboce osobní, zakořeněné v našich vlastních zkušenostech nebo kultuře. Například zatímco bílá barva je v mnoha západních zemích používána jako symbol čistoty a nevinnosti, v mnoha východních zemích je vnímána jako symbol smutku.

Působení barev na naši psychiku

I když je vnímání barev do jisté míry subjektivní, existují některé barevné účinky, které mají univerzální význam. Barvy v červené oblasti barevného spektra jsou známé jako teplé barvy, například červená, oranžová a žlutá. Tyto teplé barvy vyvolávají různé emoce, od pocitů tepla a pohodlí až po pocity hněvu, agresivity a nepřátelství. Barvy v modré části spektra jsou známé jako studené barvy, jako například modrá, fialová či zelená. Tyto barvy jsou často popisovány jako klidné, ale mohou vyvolávat též pocity smutku nebo lhostejnosti.

Žárovky různých barev.
zdroj: pexels.com

Jak lidé reagují na různé barvy?

Barvy mohou na člověka působit i různými překvapivými způsoby. Studie například naznačují, že placebo pilulky v teplé barvě jsou „účinnější“ než placebo pilulky ve studené barvě. Modře zbarvené pouliční osvětlení má podle některých pozitivní vliv na snížení kriminality. Červená barva způsobuje, že lidé reagují rychleji a silněji, což se podle vědců může ukázat jako užitečné při sportovních aktivitách. Výzkumy též ukázaly, že určité barvy mohou mít vliv na výkon. Nikdo nemá rád, když vidí svou písemnou práci celou pokrytou červeným inkoustem, ukazuje se, že i samotné vidění červené barvy před zkouškou následně zhoršuje výkon v testu.

Barva a nákupy

Barva může hrát důležitou roli při předávání informací, vytváření určitých nálad, a dokonce i při ovlivňování rozhodování lidí. Barevné preference mají vliv na předměty, které si lidé kupují, na oblečení, které nosí, i na způsob, jakým si zdobí své okolí. Lidé si často vybírají předměty v barvách, které vyvolávají určité nálady nebo pocity, například si vybírají barvu auta, která působí sportovně, elegantně nebo důvěryhodně. Barvy v místnostech mohou být také použity k navození určitých nálad, například vymalování ložnice jemnou zelenou barvou k navození klidné nálady.

Když je člověk mladší, může dávat přednost jasnějším barvám, které přitahují pozornost, ale s přibývajícím věkem ho lákají tradičnější barvy. Samozřejmě, že výběr barvy určitého předmětu může být často ovlivněn i dalšími faktory, jako je cena, dostupnost či další praktické záležitosti.

Terapie barvami

Někteří psychologové používají terapii barvami k léčbě některých duševních poruch, například deprese. Barevná terapie, známá také jako chromoterapie, je alternativní terapie využívající barvy a světlo ke zlepšení fyzického i duševního zdraví. Lze ji provádět fyzickým pozorováním určitých barev nebo pomocí lampy či nočního světla, které během spánku odráží barevná světla od vašeho těla. Ačkoli se tato technika alternativní medicíny může zdát díky nárůstu popularity v posledních letech jako relativně nový fenomén, historické záznamy ukazují, že tato praxe ve skutečnosti pochází již ze starověké Číny, Egypta, Řecka a Indie.

Kromě barev na nás během nakupování mohou podprahově působit i mnohé další věci.
Odhalte tajemství psychologie nakupování.

Zdroj: realsimple.com, healthline.com, frontiersin.org, bmj.com, doi.apa.org, link.springer.com

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné marketingové databáze.
Vyžadované informace jsou označeny *.

X