Nakupování je součástí přirozeného koloběhu veškerých hmotných věcí na naší planetě. Prodejci se vehementně snaží o to, abychom si právě u nich nakoupili vše, co potřebujeme a ještě lépe i to, co životně důležité vůbec není. Jaké jsou psychologické triky supermarketů, které vás nutí odejít s plným vozíkem, i když jste šli jen pro chleba?

Příliš velký výběr zboží

Náš mozek je od přírody naprogramován tak, aby činil jednoduchá a rychlá rozhodnutí. Jakmile však vstoupíte mezi regály běžného supermarketu, čeká na vás v průměru 64 000 ks zboží. Tak velký výběr náš mozek jednoduše nedokáže zpracovat, navíc pokud nakupujeme unavení z práce, hladoví nebo jedním okem hlídáme děti. Situace tak většinou končí tak, že bezmyšlenkovitě zvolíme libovolnou možnost, nebo si vezmeme dvě či více variant, které alespoň částečně splňují naše požadavky.

Velký výběr znesnadňuje rozhodnutí
pixabay.com

Obchodníci útočí na všechny vaše smysly

Majitelé velkých obchodů se snaží, aby váš běžný rodinný nákup byl úžasný zážitek, na který se budete těšit a s radostí jej absolvovat co možná nejčastěji. Do této hry se nebojí zapojit všechny vaše smysly:

  • Zrak – Supermarket je plný zářivých nápisů v základních barvách, orientační nápisy i cedulky jsou na každém rohu. Zvláštním trikem je potom možnost vidět při práci pracovníky čerstvých úseků – pekaře, uzenáře či řezníky.
  • Chuť – Možnost ochutnávky je v různých odděleních hypermarketu již samozřejmostí a pracovníci vám ji ochotně nabízejí.
  • Sluch – Příjemná hudba, kterou slyšíte v obchodech, je dílem armády psychologů.
  • Hmat – Veškeré zboží v supermarketu si můžete osahat, od zralých rajčat až po teplý chléb.
  • Čich – Všimli jste si, že čerstvé květiny jsou většinou umístěny hned u vchodu do prodejny?
Jak nakupovat efektivně
pixabay.com

Akce, slevy, výprodeje a cenové trháky lákají

Vidina výhodného nákupu láká zákazníky napříč generacemi. Obchodníci to dobře vědí a protože často kalkulují s nízkou marží, využívají triků s cílem vytvořit ve vás dojem, že právě u nich nakoupíte levněji. A levný nákup znamená vždy možnost přihodit do košíku ještě něco navíc.

Oblíbená jsou výhodná multi-balení, např. 6 tyčinek za cenu 4. Co na tom, že ve skutečnosti jsou menší.

Slevy lákají, podle odborníků nejvíce mezi 25-35%. Ona “původní cena” je však často nadsazená nebo úplně smyšlená s jediným cílem: nalákat vás na výhodný nákup.

Větší balení nemusí nutně znamenat výhodnější cenu. Někdy je dobré spočítat si, jestli samostatně balené výrobky nevyjdou levněji.

Úskalí nakupování v supermarketu
pixabay.com

Promyšlené umístění zboží uvnitř obchodu

Všimli jste si, že většina velkých obchodů vypadá uvnitř velmi podobně? Umístění zboží na ploše prodejny i v regálech má své opodstatnění a jediný cíl: přinutit vás utratit více. Jedná se o celou řadu jednoduchých triků, které byly vysledovány na základě průzkumů nákupního chování:

  • Potraviny a věci každodenní potřeby jsou vždy umístěné co nejdál od vchodu, abyste museli i při rychlém nákupu projít co nejvíce uliček.
  • Zboží umístěné ve výši očí je to, které je pro supermarket nejvýhodnější. Pokud hledáte skutečně zdravé, cenově výhodné a kvalitní potraviny, hledejte u země nebo zvedněte hlavu.
  • Uličky v obchodech připomínají bludiště a bylo vypozorováno, že lidé mají často tendenci jimi bezcílně bloumat.
Jak vybrat kvalitní potraviny
pixabay.com

Zdroj: brainfodder.org