Maliny jsou na vrcholu sezóny: dejte si je na hubnutí a doplnění vitamínů

Víte, že v malinách se ukrývá doslova koktejl zdraví? Právě teď vrcholí dozrávání malin a je tedy nejlepší doba na jejich konzumaci za čerstva. Dopřejte si plné hrsti antioxidantů, vitamínů a vlákniny, které vám společně pomohou udržet nízkou hladinu krevního cukru a zatočí s kily navíc. Nevěříte? 

Obsah živin v malinách

Maliny obsahují stejně jako ostatní druhy lesních bobulí spoustu zdraví prospěšných látek. Nejlépe jsou na tom vždy maliny čerstvě utržené na zahrádce nebo v lese a protože právě teď nastává doba jejich zrání, zapomeňte na mražené ovoce a raději si je dopřejte pěkně za čerstva.

100g malin obsahuje pouze 52 kalorií, z toho cca 12g tvoří sacharidy, 6,5g vláknina a 1,2 g proteiny. Maliny ovšem obsahují celou řadu vitamínů a minerálů v čele s vitamínem C. Víte, že 100g malin vám dodá zhruba 44% doporučené denní dávky vitamínu C? 

Mezi další přínosné látky patří:

  • vitamíny A, K, E, B
  • mangan, železo, měď
  • hořčík, vápník, zinek
  • sodík, fosfor

Vliv na krevní cukr

Maliny mají vysoký obsah vlákniny a pouze malé množství cukru, což z nich dělá ideální potravinu pro všechny, kteří si hlídají denní příjem sacharidů. Díky nízkému glykemickému indexu nerozkolísají hladinu krevního cukru a aktuální studie také naznačují, že konzumace malin může mít pozitivní vliv na snižování hladiny cukru v krvi a následky inzulínové rezistence.

Maliny také obsahují taniny, které jsou přímo zodpovědné za štěpení škrobů. Díky tomu prakticky snižují počet sacharidů, které si tělo ze stravy vezme a díky tomu snižují hladinu krevního cukru.

Dítě nese misku s jogurtem a malinami.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Maliny a hubnutí

Maliny jsou díky své nízké kalorické hodnotě a schopnosti blokovat štěpení škrobů velmi oblíbenou součástí redukčních diet. Maliny se s oblibou přidávají do speciálních výživových doplňků pro keto dietu, která staví právě na omezené spotřebě sacharidů. 

Pokud hledáte ideální zdravé ovoce, které uspokojí vaši chuť na něco sladkého, po čem prakticky nepřiberete, volte právě maliny. Můžete je jíst jen tak, nebo je přidat do ranní kaše, jogurtu, palačinek nebo oblíbeného smoothie. Maliny díky své jemně nakyslé chuti skvěle doplní také zdravé koláče a moučníky z celozrnné mouky. 

V zimě můžete sáhnout po lyofilizovaných nebo mražených malinách, které jsou pro vaše tělo přirozenější formou, než uměle pěstované nezralé maliny ze supermarketu.

Antioxidanty v malinách

Určitě už jste slyšeli o pozitivním vlivu antioxidantů na váš organismus. Věděli jste, že jedním z největších zdrojů antioxidantů jsou právě lesní plody? Maliny pomohou vašemu tělu vyrovnat se s tzv. oxidačním stresem a snižují riziko civilizačních chorob, jako je rakovina, cukrovka nebo srdeční onemocnění.

Přečtěte si také o dalších zdrojích antioxidantů z přírody.

Domácí nanuky z malin a kiwi.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Existuje celá řada důvodů, proč byste měli maliny zařadit do svého jídelníčku. Maliny jsou v posledních letech předmětem mnoha vědeckých výzkumů, které dokazují například jejich pozitivní vliv na prevenci artritidy, některých druhů rakoviny nebo stárnutí buněk. Pravidelná konzumace malin také pomáhá zlepšovat koordinaci, motoriku a rovnováhu při pohybu. 

Zdroj: healthline.com

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X