Střídající se roční období mají vliv i na naše zdraví a to, jak se v daném období cítíme. Během letních měsíců jsme plní energie, dobré nálady a velmi se mění i náš jídelníček. S přicházejícím podzimem se však toto fyzické i psychické rozpoložení mění. Jak se připravit na podzim, abyste ho prožili ve zdraví a s pozitivní náladou?

Roční období

Žijeme v mírném pásu, ve kterém se rozlišují čtyři roční období. Během každého z nich je náš život ovlivněn jinými podmínkami, které se týkají počasí, ale také plodin, které konzumujeme. Na podzim přichází chladné a větrné počasí, které občas střídají slunečné dny. V tomto čase si užíváme posledních teplých dnů a připravujeme se na zimu. I složení  stravy se mění, máme více chuť na teplejší a vydatnější pokrmy, býváme také unavenější a naše nálada se posouvá spíše negativním směrem.

Vitamin D

Na podzim si užívejte slunečních dnů. Potřebujete načerpat především vitamín D, který se tvoří v pokožce díky slunečnímu záření. Během hezkých dnů si dopřejte zdravotní procházku a poseďte si chvíli na slunci. Pravidelný pohyb je také skvělou prevencí špatné nálady.

Podpora odolnosti

Podzim je přechodným obdobím z teplého období do chladného. Zkoušen je především váš imunitní systém, proto je nutné jej již preventivně posilovat. Nezapomínejte na teplé oblečení, dostatek vitamínů z pestré stravy či doplňků stravy a dopřávejte si pravidelně horké nápoje či pokrmy. Vhodné je také postupné otužování organismu, se kterým však začínejte pomalu a krok za krokem. Nezapomeňte ani na sběr podzimních plodin. Například šípky a šípkový čaj jsou skvělým zdrojem vitamínu C.

Odpočinek

Během podzimu nás dohání únava a pocity vyčerpanosti. Neodepírejte si dostatek odpočinku a poslouchejte své tělo. Během podzimu můžete pocítit i potřebu delšího spánku. Vhodné jsou i masáže horkými kameny či zahřívací masáž, která vás dokonale uvolní.

Dobrá nálada

Důležité je podporovat především dobrou náladu. Jak si však během pochmurného podzimu udržet úsměv na tváři? Dobré je zapracovat na vašem časovém režimu a upravit jej podzimu. Podzimní den totiž bude odlišný od toho letního. Zařaďte do svého režimu pravidelné pohybové aktivity, procházky, ale myslete i na odpočinek. Dopřejte si více času s rodinou a přáteli. Pomoci vám může také aromaterapie (esenciální olej z pomerančů či citronů), která může mít vliv na vaši náladu.

Podzimní strava

Dopřávejte si během podzimu typické podzimní plodiny, které vás nabijí vitamíny a minerálními látkami, navíc skvěle zasytí. Doporučujeme červenou řepu, dýně, cukety, brambory, ale také jablka, švestky a hrušky. Nezapomínejte ani na lískové oříšky. Vhodné je užívání zahřívacího koření, viz skořice, kardamon, zázvor a hřebíček. Připravit si z tohoto koření můžete i chutný nápoj. Nic vás však více nezahřeje a nepotěší než horká polévka, třeba dýňová či nudlová.