I když se s pojmem meditace pojí jakýsi hlubší význam a mnohdy zvláštní pocity, jedná se o velmi přínosné praktiky, které prohlubují soustředění, nabízí zklidnění těla i mysli, relaxaci a čas, který dopřejete jen sobě a svým myšlenkám. Proč tedy zařadit pravidelnou meditaci i do vašeho života?

Meditace

Pod označením meditace se skrývají nejrůznější praktiky vedoucí ke změně stavu myšlení. Slovo meditace pochází z latinského “meditatio”, což označuje “rozjímání”. Meditace je součástí mnoha náboženských systémů a filosofických škol, i když se zpravidla pojí s východním náboženstvím. Cílem meditace je kultivace mysli, její zklidnění a nacházení vhledu, třeba do osobních záležitostí. Za pojmem meditace se skrývá, zjednodušeně řečeno, rozumové přemítání. Právě na to je velmi těžké najít dostatek času v dnešní rychlé době plné povinností. Meditace je tak skvělým prostředníkem, jak zklidnit mysl, dopřát si odpočinek a možnost přemýšlet nad vlastním životem.

Jak meditovat?

Meditace je provozována v různých kulturách mnoha různými způsoby. Jednat se však může i jen o jakýsi rituál, během kterého si dopřejeme čas pro sebe a pro své přemýšlení.

Klidné místo

Důležité je si najít ve svém domově či na zahradě klidné místo, na kterém vás nikdo nebude rušit. Ideální je místnost, ve které není elektronika, ani přemíra zbytečných rušivých elementů. Na místě by vám mělo být příjemně, mělo by zde být ticho, teplo a klid.

Čas

Stanovte si čas, během kterého budete pravidelně každý den meditovat. Stačí jen 20-30 minut, které věnujete sami sobě. Tím, že si stanovíte pravidelný čas meditace, ji provedete pravděpodobněji, než kdybyste meditovali každý den v jiný čas. Ideální čas pro meditaci je brzy ráno či přesně před usínáním.

Poloha

Meditace se nejčastěji praktikuje vsedě na zemi. Použít můžete měkkou podložku či polštář, na který si sednete, aby byla vaše páteř v rovné poloze. Pokud je pro vás v počátcích 20 minut v rovné poloze vsedě neproveditelných, můžete si záda opřít o zeď či zvolit meditaci vleže.

Zaměření

Během meditace můžete mít zavřené oči a soustředit se jen na chod vlastních myšlenek. Pro začátečníky je však mnohdy těžké uklidnit tělo i mysl a potřebují se zpočátku zaměřit na nějaký podnět. Ideální je zaměření se na vlastní dech. Vnímejte proud dechu. Vdechovat můžete do břicha, hrudníku a klíčních kostí. Nezapomeňte vdechovat nosem a vydechovat ústy.

Proces

Během meditace se snažte nechat vaše myšlenky volně plynout. V mnohých případech přichází zamyšlení a vyvstávají vám na mysli problémy, nechte je plynout či se snažte najít pozitivní cestu, která vám ukáže, že lze vaše problémy vyřešit či potřebují jen dostatek času. Na konci meditace si promněte dlaně, které se zahřejí, a přiložte je na oči. Otevřete oči ještě ve chvíli, kdy si zakrýváte obličej. Poté dlaně pomalu otevřete.

Zdravotní přínosy

Duševní a tělesné zdraví

Největší zdravotní přínos se samozřejmě týká zdraví duševního, ale vše v lidském organismu je propojeno a duševní pohoda má vliv i na zdraví tělesné. Meditace pomáhá zvládat stres a snižovat zatíženost stresem. Stres přitom stojí za mnoha onemocněními (kardiovaskulárního systému, obezitou či cukrovkou). Meditace působí i na zlepšení nálady, podporuje soustředěnost, vnitřní vyrovnanost a pocity spokojenosti. Během meditace máte totiž čas jen a jen na sebe a na procházení všech důležitých myšlenek a strastí, se kterými se lépe vyrovnáte. Redukuje také stavy úzkosti. Dlouhodobě prováděná meditace je preventivním ochráncem proti vzniku depresí.

Relaxace

Zvláště pro vytížené osoby, jejichž zaměstnání je velmi stresové, je meditace skvělou volbou. Donutí je totiž pravidelně relaxovat, odpočinout si a načerpat nové síly z klidu a ticha.

Činnost mozku

Meditace usměrňuje myšlení a myšlenkové pochody. Nácviky soustředění, uklidnění a ovlivňování našich myšlenek podporují kognitivní výkony mozku. Meditace má příznivý vliv na kognitivní funkce, zdraví mozku a schopnost soustředit se.

Ochrana proti stárnutí

Stres stojí nejen za vznikem mnoha onemocnění, ale je i jednou z příčin předčasného stárnutí. Meditace reguluje hladinu stresu a chrání organismus před procesem stárnutí.