Když se řekne otužování, jistě si představíte osoby, které se pouštějí do ledové vody, ve které spočinou jen na krátký čas. Otužování však není jen to, že se překonáte a skočíte do ledové vody. Otužování je dlouhodobý proces, který však může být skvělou prevencí a ochranou před nachlazením. Jak se tedy správně otužovat?

Postupné otužování

Způsobů postupného otužování je celá řada, začít můžete sprchováním studenou vodou, spaním při otevřeném okně, plaváním ve studené vodě atd. Otužováním účinně posilujete imunitní systém. Ideální je, pokud začnete s postupným otužováním již od dětství, třeba u vašich dětí, přičemž jim tento zvyk zůstane až do dospělosti. Kdykoliv, když s otužováním začínáte, myslete na to, že by se mělo jednat o postupný proces, který by měl jít krok za krokem. Pokud byste otužování chtěli uspěchat, můžete svému organismu zbytečně ublížit.

Výsledky

Otužovat se poté můžete denně. Příznivé účinky se projeví nejdříve za tři až čtyři týdny, přičemž přestanete-li se otužovat, zvýšená otužilost během několika týdnů opět poklesne. Důležitá je proto v tomto případě soustavnost a pravidelnost. Po delším přerušení v otužování, ať už z důvodů nemoci, zranění apod., je třeba začít takřka od začátku. Ideální je začít s otužováním v létě.

Sprchování

Začít můžete, a to i u dětí, sprchováním studenou vodou. Tedy ne celé sprchování ve studené vodě. Začnete tím, že se osprchujete klasicky teplou vodou a na závěr si dopřejte sprchu studenou, kterou vystřídáte sprchou teplou. Horká voda totiž rozšiřuje krevní cévy a podporuje prokrvení pokožky i svalů. Během studené sprchy se cévy opět smrští a průtok krve se omezí. Do svalů a pokožky se tak dostane více krve bohaté na kyslík, odkysličená krev se dostane přímo do plic. Toto střídání horké a studené sprchy podporuje vyplavování kyseliny mléčné a urychluje svalovou regeneraci, ideální tedy pro sportovce.

Otevřené okno

Pro otužování je ideální také pravidelné větrání či spaní s otevřeným oknem, a to i přes podzimní, popřípadě zimní období. Příliš vysoké teploty ve vašem domově mohou stát za vznikem mnoha zdravotních problémů. Vhodné je proto doma spát při otevřeném okně, popřípadě vždy před spaním náležitě místnost vyvětrat. Dosáhnete nejen kvalitnějšího spánku, ale také postupného otužování.

Saunování

Prostředkem otužování může být také sauna. V sauně se váš organismus náležitě prohřeje a následně jej zchladíte v bazénku se studenou vodou. Takto činíte během saunování několikrát a tělo tak dobře trénujete.

Oblečení

Otužovat se můžete pravidelně během chladnějších dnů i tím, že budete volit oblečení, ve kterém vám bude akorát teplo. Pokud budete sami i své děti nadměrně “balit” do několika vrstev oblečení, spíše jim uškodíte, než abyste podpořili jejich zdraví a obranyschopnost. Volte proto ideální a přiměřeně teplé oblečení. Sami uvidíte, že po postupném otužování se i sníží vaše potřeba po nadměrně teplém oblečení.

Zdravotní výhody

Pravidelné otužování přináší výhody týkající se fyzické i psychické stránky. Sprchování studenou vodou snižuje riziko nachlazení až o 30 %. Mnohdy stačí, když si dopřejete ráno krátkou pravidelnou studenou sprchu. Otužování studenou sprchou skvěle posiluje imunitní systém. Díky otužování se zrychluje srdeční tep, stoupá krevní tlak a tělo je na tom podobně, jako kdybyste si právě zaběhli sprint. Studená sprcha má také vliv na vaši náladu. Dochází ke stimulaci receptorů chladu v pokožce a zvyšují se hladiny noradrenalinu. Nízká hladina noradrenalinu je totiž spojována s depresí.