Léto se blíží aneb co se vyplatí vědět, než koupíte nový opalovací krém

Ještě před několika lety byl opalovací krém jen letním doplňkem, něčím, co jste si koupili v rámci přípravy na dovolenou u moře nebo co jste si hodili do tašky před celodenním pobytem na koupališti. Dnes je však poselství dermatologů jasné – opalovací krém by měl být součástí každodenní péče o naši pokožku, a to i tehdy, když si jen rychle vyřizujeme pár pochůzek po městě. Většina lidí pořizuje nové zásoby právě v tomto období. Co tedy potřebujete vědět o tomto důležitém, ale často nesprávně pochopeném produktu?

Proč potřebujeme opalovací krém

Opalovací krém blokuje ultrafialové sluneční záření, které způsobuje spálení, stárnutí kůže i rakovinu. Podle nadace Skin Cancer Foundation každodenní používání opalovacího krému snižuje riziko vzniku některých typů rakoviny kůže o 50 % a o 24 % omezuje projevy stárnutí kůže.

I když nás sluneční paprsky mohou hřát na duši, vystavení slunečním paprskům s sebou nese i značná rizika. Spálení od slunce je zánětlivá reakce na poškození vnějších vrstev kůže způsobené UV zářením. Většina lidí považuje bolest a olupování kůže způsobené spálením od slunce pouze za drobný krátkodobý problém. Tyto spáleniny ale mohou i mít významné dlouhodobé následky, zejména pokud se vyskytují opakovaně nebo v dětství. Pět a více spálenin během života více než zdvojnásobuje riziko vzniku melanomu, nejnebezpečnější formy rakoviny kůže.

UVA vs. UVB záření

Poškození, které slunce způsobuje naší pokožce, je důsledkem ultrafialového (UV) záření. Existují dva typy UV záření: UVA a UVB. Paprsky UVA mají delší vlnovou délku než paprsky UVB a tvoří 95 % UV záření, které dopadá na Zemi. UVA záření může pronikat mraky i okenním sklem a jeho hladina zůstává během denního světla konstantní po celý rok. V důsledku těchto faktorů jsme vystaveni velkému množství UVA záření.

Paprsky UVA jsou méně intenzivní než paprsky UVB, ale pronikají do kůže hlouběji. Vyvolávají opálení a jsou úzce spojeny se stárnutím pokožky. UVB paprsky také přispívají k opalování a spálení, ale jsou více spojeny s rizikem rakoviny kůže. Intenzita UVB záření kolísá během roku i během dne. UVB paprsky lze naštěstí filtrovat a nepronikají sklem. Opalovací krémy, které chrání před oběma druhy paprsků, jsou označovány jako širokospektrální.

Druhy a formy opalovacích krémů

Druh opalovacího krému, který používáte, je věcí osobní volby a může se lišit v závislosti na chráněné oblasti těla. Pro obličej a suchou pokožku jsou ideální krémy. Gely jsou nejvhodnější pro oblasti s velkým množstvím chloupků, tyčinky nabízejí přesnou aplikaci, takže jsou skvělé v okolí citlivých míst, jako jsou oči.

Chlapec u bazénu s opalovacím krémem na zádech.
zdroj: pexels.com

Opalovací krémy ve spreji jsou rozhodně pohodlné, zejména pro rodiče malých dětí, nebo pro aplikaci na vlastní záda, ale může být složitější zajistit, abyste použili dostatečné množství. Pokud jde o ochranu rtů před sluncem, raději než běžný opalovací krém zvolte ten, který je speciálně určen pro rty, nebo balzám na rty s SPF. Mimochodem spodní ret je jedním z hlavních míst výskytu rakoviny kůže.

Existují dvě široké kategorie opalovacích krémů, krémy s chemickými filtry a krémy s minerálními filtry neboli fyzikální bariérou. Zatímco chemické filtry pronikají do pokožky, kde poté UV záření pohlcují, minerální pigmenty UV záření rozptylují a jeho proniknutí do pokožky zabraňují.

Co vlastně znamená SPF

Každý ví, že opalovací krémy jsou opatřeny hodnotami SPF neboli ochranného slunečního faktoru, ale existuje mnoho nejasností ohledně toho, co toto číslo znamená. Mnoho lidí se mylně domnívá, že SPF opalovacího krému označuje, jak dlouho mohou zůstat na slunci, než se spálí. Ale vzhledem k tomu, že kromě doby pobytu na slunci ovlivňuje vystavení UV záření mnoho dalších faktorů, včetně intenzity paprsků, typu pokožky a množství použitého opalovacího krému, není možné, aby hodnocení SPF zaručilo určitou dobu pobytu na slunci pro každého.

Ve skutečnosti se SPF vztahuje na procento blokovaného UVB záření, SPF 15 blokuje 93 %, SPF 30 blokuje 97 %, SPF 50 blokuje 98 % a SPF 100 blokuje 99 %. Dermatologové doporučují používat opalovací krém s ochranným faktorem SPF 30 nebo vyšším. Je důležité si uvědomit, že opalovací krém s vyšším SPF vydrží stejně dlouho jako opalovací krém s nižším SPF, nezískáte tak další čas na slunci, aniž byste se museli znovu natřít.

Jaké množství krému aplikovat?

Jednou z nejčastějších chyb, kterou v souvislosti s opalovacími krémy děláme, je, že je sice používáme, ale v nedostatečném množství. Jako ideální množství odborníci doporučují na celé tělo přibližně 30 mililitrů přípravku, tedy zhruba skleničku panáka. Na obličej by to mělo být asi 1,5 mililitru neboli přibližně 1/3 čajové lžičky.

Opalovací krém není nejlepší ani jedinou formou ochrany

Nejjednodušším a zároveň nejúčinnějším způsobem, jak omezit vystavení UV záření, je pobyt ve stínu, když jste venku, zejména v hodinách, kdy je UV záření nejintenzivnější. Citlivou pokožku hlavy, uší, obličeje a krku je vhodné chránit před přímým slunečním zářením též nošením pokrývky hlavy.

Rovněž oči samozřejmě potřebují ochranu před sluncem, ideální jsou sluneční brýle s většími obroučkami. Ochrana proti UV záření pochází z chemických látek obsažených ve skle nebo na něm aplikovaných, nikoli ze skla samotného. Hledejte sluneční brýle, které blokují 99 % až 100 % UVA i UVB záření. Na štítku takových brýlí bude uvedeno „UV absorpce do 400 nm“ nebo „splňuje požadavky ANSI na UV záření“.

Zdroj: skincancer.org, cancer.org, drbaileyskincare.com, aad.org, goodhousekeeping.com, healthline.com

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X