Syrová vejce jsou zdravější než vařená a další mýty, kterým byste měli přestat věřit

Vejce řadu let patřila mezi potraviny, jejichž konzumace se příliš nedoporučovala. Nicméně postupně se ukázalo, že jsou vlastně mnohem zdravější, než se myslelo. Obsahují velké množství bílkovin, vitamínů, minerálů i zdravých tuků a zároveň nás na poměrně dlouho dobu zasytí. Přesto o nich stále koluje řada nejrůznějších mýtů a polopravd, které se týkají jejich konzumace, vzhledu, bezpečnosti i výživové hodnoty.

Syrová vejce obsahují více bílkovin než vařená

Konzumace syrových vajec možná funguje u filmových boxerů či padouchů z kreslených seriálů, ale faktem je, že konzumace nevařených vajec může být riskantní a nijak zvlášť nepomáhá v přísunu bílkovin. Při konzumaci syrových vajec je větší pravděpodobnost, že se nakazíme salmonelou, a navíc neplatí, že by byla bohatším zdrojem bílkovin než vejce vařená, naopak.

Vařená vejce dodají tělu více bílkovin než jejich konzumace v syrovém stavu, protože proces vaření mění strukturu bílkovin ve vejcích tak, aby byly přístupnější pro naše trávicí enzymy a snáze se vstřebávaly. Bílkoviny ve vařených vejcích jsou z 91 % biologicky dostupné, zatímco bílkoviny v syrových vejcích jsou biologicky dostupné pouze z 50 %.

Hnědá vejce mají vyšší nutriční hodnotu než bílá vejce

Hnědé potraviny jsou obvykle považovány za zdravějšími, například celozrnný chléb či hnědá rýže jsou výživnější než jejich bílé protějšky. U vajec tomu ale tak není, barva nemá žádný vliv na to, jak bude vejce chutnat nebo kolik živin vám dodá. Studie zjistily, že bílá a hnědá vejce jsou v podstatě stejná, pokud jde o výživový obsah i zdravotní přínosy. Vaječná skořápka může mít různou barvu, většinou se setkáme se skořápkami bílými, béžovými, okrovými či hnědými. Barvu ovlivňují pigmenty, které vznikají ve sliznici dělohy konkrétní slepice.

Vejce uvařené nahniličku.
zdroj: pixabay.com

Snědení vaječné skořápky může být nebezpečné

Určitě se vám někdy již stalo, že jste vajíčko nerozklepli zrovna ukázkově, a v misce tak skončily i kousky skořápky. Nepodařilo se vám všechny vylovit? Není známo, že by konzumace vaječné skořápky byla nebezpečná, ačkoli snědení většího kusu může potenciálně poškodit hrdlo nebo jícen.

Někteří odborníci dokonce doporučují skořápky vajíček nevyhazovat, ale vyrobit si z nich prášek, který lze přidat do ostatních pokrmů. Důvod? Vaječná skořápka obsahuje mnoho zdraví prospěšných látek, především nejrůznějších minerálů. Kromě uhličitanu vápenatého v ní najdeme též fosfor, fluor, křemík, zinek, hořčík, železo či selen. Před rozmělněním na prášek je nutné skořápky umýt, povařit několik minut ve vodě, aby se odstranily případné bakterie, a poté usušit v troubě.

Vejce způsobují vysoký cholesterol

Ačkoli jsme léta slýchali, že konzumace vajec není vhodná, protože zvyšují hladinu cholesterolu, nedávný výzkum zjistil, že vejce hladinu cholesterolu v krvi tolik neovlivňují. Co skutečně negativně ovlivňuje hladinu cholesterolu, jsou spíše transmastné kyseliny a nasycené tuky.

Skvrny krve ve vejcích jsou známkou oplodnění

Kdepak, malá krvavá tečka na žloutku není známkou toho, že vajíčko bylo oplodněno a jednou by se z něj vylíhlo kuře. Tyto červené skvrny jsou obvykle známkou prasklé cévy, ke které mohlo dojít při tvorbě vajíčka uvnitř slepice. Jiným důvodem může být též nedostatek vitamínu A.

Vejce skladujte na poličce ve dveřích lednice

Téměř každá chladnička má ve dveřích speciální poličku určenou pro vejce. Nedá se ale říci, že toto místo je pro uchování vajíček po delší dobu tím nejlepším. Vejce by měla být skladována při stálé teplotě. Teplota v okolí dveří chladničky se ale neustále mění, jak se dveře otevírají a zavírají. Ideální místo pro uložení vajec je v zadní části prostřední police chladničky, vejce tak ochráníte před výkyvy teplot a zůstanou déle čerstvá.

Kolik vajec denně můžeme sníst?

Zdroj: incredibleegg.org, healthline.com, academic.oup.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, eggsafety.org

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X