Přestože se obecně jedná o zdravé potraviny, můžeme být udiveni, jak často jsou v těchto potravinách k nalezení zdraví škodlivé látky. Někdy je těžké je odhalit. Jak ale tyto chemické látky působí na lidský organismus?

Trans nenasycené mastné kyseliny

Přestože se na potravinách o této složce nedočtete, neznamená to, že není přítomna. Není totiž nijak specifikována, a dokonce je toto zdůraznění protizákonné. Proto se raději vyhýbejte potravinám s označením částečně ztužený tuk. Jsou totiž tím nejčastějším zdrojem. 
Přirozeně zvyšuje škodlivý LDL cholesterol stojící právě za cévním a kardiovaskulárním onemocněním. HDL cholesterol je přitom zablokován. Toleranční dávka se navíc pohybuje velice nízko. 

Ztužené tuky bývají často levným pojidlem potravin

pixabay.com

Umělá sladidla

Přestože se někdy stane, že po umělých sladidlech ze zdravotních důvodů sáhnout musíme, nemusí být vždy zdravější. Měly by nás ochránit primárně před zvýšenou hladinou glukózy v krvi. Jsou obsaženy i v dietních variantách nápojů nebo jídel. S jejich konzumací bychom to ale také přehánět neměli. Jelikož se jedná o chemicky zpracovaný produkt, může se to odrazit i na správném fungování střevní mikroflóry, spánkovém režimu nebo narušení nálady.

Zdánlivě zdravé potraviny mohou obsahovat škodlivé látky

pixabay.com

Umělá barviva

Krásně barevné a veselé bonbony, křupky ale také sušené ovoce nebo obilné kaše. Na oko bývají velice přitažlivé, a to zejména pro děti. Mohla by však přihazovat polena do ohně dětské mozkové dysfunkce, chromozomálních vad nebo rakoviny štítné žlázy.

Vysoký obsah fruktózy

Fruktóza neboli ovocný cukr. Je obsažena v některých druzích zeleniny, ovoci, ale třeba i v džusech. Přestože jsou tyto potraviny zdravé a fruktóza je přírodním cukrem, s konzumací bychom to přehánět neměli. Má sice nízký glykemický index, tj. dokáže pomaleji zvyšovat krevní cukr, ale zato se rychleji proměňuje v tuky.

Příliš barevné jídlo je vždy podezřelé

pixabay.com

Dusitany

Dusitan sodný je velice významný konzervant a s vábivým barevným efektem. Obsažen je zejména v uzeninách. Nejen, že se ve velké míře podepisuje na vzniku rakoviny tlustého střeva, ale také působí nepříznivě na játra a slinivku břišní. 

Uzeniny často obsahují dusitany, konzervanty a sůl

pixabay.com

Glutaman sodný

Neboli glutamát. Je přítomen zejména v polotovarech a dochucovadlech (zejména do polévek). Působí jako budič hladu, ale také provokuje ke vzniku migrén

Čínská-kuchyně-obsahuje-mnoho-glutamátu

pixabay.com

BHT a BHA

Butylhydroxytoluen (E321) je velice nebezpečným konzervantem a antioxidantem, který má tendenci ke kumulaci v játrech, ledvinách, vaječnících a plicích, kde působí toxicky. Spolu s butylhydroxianisolem (E320) patří mezi významné alergeny.

Konzervanty zdraví rozhodně neprospívají

pixabay.com

Pesticidy

Jsou spojeny zejména s dětskou obezitou. Přitom se vyskytují právě ve zdravých zemědělských produktech – ovoci a zelenině.

Ovoce a zelenina ze supermarketu mohou obsahovat škodlivé pesticidy

pixabay.com

Rady na závěr

Jak se těmto složkám vyhnout? Nakupujte co nejméně polotovarů a zpracovaných potravin. Dávejte přednost ovoci a zelenině v bio kvalitě, které obsahují méně pesticidů. Pokud to jde, vypěstujte si plodiny sami nebo kupujte od místních farmářů a zahrádkářů. Tyto základní kroky by mohly výskyt škodlivin v přijaté stravě značně eliminovat.