Pravidelně stanovený spánkový režim je nesmírně přínosný pro lidské zdraví. Organismus si potřebujeme pravidelně odpočinout, regenerovat se a dostatečně nabrat nové síly. V dnešní uspěchané době je ovšem mnohdy těžké si pravidelný spánkový režim nastavit. Naučte se chodit spát a vstávat ve stejný čas, přinese vám to řadu výhod.

Pravidelný spánek

Díky nastavení pravidelnosti biorytmu spánku budete mít totiž vždy jistotu, že budete spát tolik hodin, kolik vám vyhovuje. Pokud by měl člověk možnost spát každý den, jak potřebuje, za čas se doba spánku u dospělého člověka ustálí na 7,5 hodin. Ideálním kompromisem je 8 hodin spánku, i když spánková potřeba může být u každého člověka trochu odlišná. Stanovte si například, že budete chodit spát pravidelně ve 22:00 a vstávat v 6:00, pokud je to pro vás příliš brzo, můžete posunout dobu usínání. Brzy si na pravidelné usínání a vstávání organismus zvykne. Spánek je velmi důležitý pro lidské zdraví, a to psychické i fyzické.

Zdravotní přínosy

Usínání bez problémů

Díky pravidelnému režimu budete mít méně problémů s usínáním. Pokud chodíte spát každý den v jiný čas a často nemůžete usnout, problémem je i to, že váš biorytmus není vyrovnaný. Organismu si však na pravidelný přísun spánku rychle přivykne. Ideální je pravidelný plán dodržovat také o víkendech. Vyhněte se také podřimování během dne, které může vést k problémům s usínáním. Díky pravidelnému režimu se můžete zbavit problémů s nespavostí a usínáním.

Trávení

Vyvážená dávka spánku má vliv i na zdravé trávení. Podporuje vyváženost hormonálního systému. Díky pravidelnému spánkovému režimu si můžete i lépe naplánovat stravovací plán, což usnadňuje hubnutí i trávení.

Produktivita

Díky pravidelné dávce spánku je váš životní rytmus více vyvážený. Už nebudete bojovat s únavou a nedostatkem koncentrace. Pravidelná dávka spánku každý den zvyšuje produktivitu a podporuje koncentraci.

Paměť

S pravidelnou dávkou kvalitního spánku přichází i přínos pro paměť. Během spánku totiž paměť zcela neodpočívá, ale pilně pracuje. V průběhu spánku se upevňují vzpomínky, z poznatků se stávají vědomosti a “procvičují” se dovednosti. Sami jste jistě zažili, jak se vám spí po dni, ve kterém jste se učili něco nového. Spánek je pro paměť a učení velmi důležitý, ukotvuje totiž to, co jsme získali během bdělého stavu.

Delší život

S dostatkem kvalitního spánku se prodlužuje také život. Spánek má vliv na celkovou kvalitu života a lidské zdraví, proto se jeho nedostatek může stát příčinou mnoha psychických i fyzických onemocnění. S kvalitním spánkem zažijete delší a zdravější život.

Méně stresu

S nedostatkem spánku přichází stres a únava. Z pohledu zdraví jsou si stres a nedostatek spánku velmi blízcí, obojí ovlivňuje zdraví kardiovaskulárního systému. Spánek má vliv na hladinu stresu, ale také cholesterolu.

Zánětlivé procesy

Lidé, kteří spí pravidelně málo, tedy méně než šest hodin, jsou více vystaveni rizikům vzniku zánětů. Ty jsou spojené nejčastěji se srdečním onemocněním, cukrovkou či artritidou.