S přicházejícím podzimem a chladnějším počasím bude stále více zkoušen váš imunitní systém. Jak ho již preventivně posilovat a chránit se tak před rizikem chřipky či nachlazením?

Cukr? Ne!

Řekněte “ne” konzumaci klasického bílého cukru a potravin, který tento cukr obsahuje. Cukry totiž negativně ovlivňují schopnosti bílých krvinek pohlcovat škodlivé bakterie. Omezte také konzumaci ztužených rostlinných olejů, tedy nezdravých tuků. Dopřejte si místo těchto zdrojů energie raději ovoce a zeleninu, které pomohou nastartovat váš imunitní systém.

Vitamíny

Nutné je dbát během podzimu na pestrou stravu a neodbývat se. Pokud cítíte, že vaše strava není ideální a vyvážená, můžete sáhnout po doplňcích stravy. Pro imunitní systém je důležitým především vitamín C, ideálně v kombinaci se selenem a zinkem. Pro imunitní procesy je též klíčový vitamín A, zvyšuje obranyschopnost proti nachlazení a onemocnění dýchacích cen, ale také vitamín B5. Dbejte proto na pravidelný přísun čerstvého ovoce a zeleniny. Dobrým zdrojem vitamínu C jsou citrusové plody, kiwi, zdrojem zinku a hořčíku jsou ořechy, luštěniny a listová zelenina.

Probiotika

Důležité je udržovat v kondici také váš trávicí trakt, jelikož právě v něm je totiž imunitní systém z velké části “ukryt”. Nutné je myslet na příjem organismu prospěšných živých bakterií, jako jsou například laktobacily či bifidobakterie, které obsahuje například kefír. Udržují ve skvělém stavu střevní mikroflóru v tlustém střevě, a tedy i imunitní systém. Díky nim v trávicím traktu nezůstávají patogenní mikroorganismy, udržují také optimální pH prostředí. Právě díky tomu může imunitní systém fungovat tak, jak má. Není nad to si během podzimu dopřát pravidelně kefír, acidofilní mléko, kyselé zelí, jogurty či jablečný ocet.

Echinacea a další

Třapatka nachová je ideálním spojencem při podpoře imunitního systému. Využíván je její kořen, který obsahuje největší množství zdraví přínosných látek. Echinacea je totiž přírodním antivirotikem a podporuje správné funkce imunitního systému. Její účinky jsou též antiseptické a antibakteriální. Pomoci vám však mohou další byliny a rostliny, které mají přírodní antibiotické účinky, jedná se například o česnek, cibuli, zázvor, křen, rakytník či brusinky.

Otužování

Cestou k postupnému posilování imunitního systému může být také otužování. To by však mělo probíhat opravdu postupně a promyšleně, a to od malých krůčků v ochlazování vody, kterou se sprchujete až po spaní s otevřeným oknem. Otužování může být dobrou cestou, jak posilovat imunitní systém dlouhodobě a cítit se také zdravěji. Otužování je ideální také pro děti.

Zdravá životospráva

Celkově má zdravá životospráva nesmírný vliv na imunitní systém. Pokud pravidelně sportujete, snažíte se jíst zdravě, pestře a vyváženě, dopřáváte si dostatek odpočinku a času s vašimi blízkými, nepodléháte zlozvykům, jako je kouření či nadměrné pití alkoholu, je váš imunitní systém na lepší úrovni než u osob, které preferují sedavý životní styl, ve svém životě se příliš nesmějí a pravidelně kouří. Zdravá životospráva je tím, co vás může vždy preventivně chránit před vlnou chřipek a nachlazení.