O hallloumi sýru jste již pravděpodobně alespoň slyšeli. Halloumi je druhem polotvrdého sýru, který se vyrábí převážně na Kypru. Díky tomu, že je skvělým zdrojem bílkovin, navíc je je velmi chutný, rozšiřuje se trend jeho užívání stále více, především u příznivců zdravého stravování.

Halloumi

Halloumi je druhem sýru, který se tradičně vyrábí z ovčího a kozího mléka, ale v průmyslové výrobě se užívá spíše mléka kravského a zajímavé je, že bývá dochucen mátovými lístky. Svou barvou i konzistencí vám bude jistě připomínat mozzarelu či jadel. Jeho chuť je však jemně slaná. Běžně je konzumován jako letní svačina s melounem, ale používá se také k tepelné úpravě, jelikož se neroztéká. Můžete si jej tak opéct či ogrilovat. Výroba halloumi má nesmírně dlouhou tradici a ročně se ho na Kypru spotřebuje až 8 kg na osobu.

Nutriční hodnoty

Jeden plátek (25 gramů) halloumi obsahuje přibližně:

  • 74 kalorií
  • 5 gramů bílkovin
  • 6 gramů tuku
  • 180 miligramů vápníku (18 procent DD)

Přínosy

Hubnutí

Halloumi je skvělým zdrojem proteinů a je ideální pro osoby, které se snaží redukovat obsah tuku ve svém těle. Pravidelný přísun bílkovin je důležitý pro mnoho funkcí organismus, včetně poskytování energie, podpory vstřebávání živin či stabilizaci hladiny cukru v krvi.

Zdroj vápníku

Sýr halloumi je také dobrým zdrojem vápníku. Vápník je klíčovou živinou a udržuje zdravé kosti i srdce. Proto je důležitá dbát na pravidelný přísun vápníku z vaší stravy.

Volba pro vegetariány

Halloumi sýr může být dobrým zdrojem bílkovin pro vegetariány, kteří mají často bílkovin ve své stravě nedostatek. Sýr se vyrábí za pomocí syřidla, dejte si tedy jen pozor, aby bylo toto syřidlo rostlinného původu.

Nákup a příprava

Dnes můžete halloumi snadno sehnat ve větších supermarketech, většinou v částech se zdravou stravou či s pokrmy veganskými a vegetariánskými. Halloumi často prodávají také v obchodech se zdravou výživou, popřípadě je mají v některých supermarketech, které se zaměřují na typické kulturní týdny, například v případě řeckého týdne. Připravovat halloumi je velmi snadné. Stačí, když sýr nakrájíte na plátky a osmahnete z obou stran na pánvi či ogrilujete. Poté můžete sýr podávat se salátem, vložit jej do sendviče, ale stal se také oblíbenou součástí vegetariánských burgerů.

Zdroje obrázků: https://draxe.com/nutrition/halloumi-cheese/, https://www.flickr.com/photos/cyprustourismch/9507158023, https://www.flickr.com/photos/149561324@N03/28821796398