Zažíváte někdy dny, během kterých máte neustále hlad bez ohledu na to, že jste již zkonzumovali dostatek jídla? Za častými pocity hladu může stát nevhodně sestavený jídelníček, nedostatek spánku, nadměrná fyzická zátěž a další příčiny. Netýká se některá z nich i vás?

Únava

Vyrovnaná a zdravá strava je tím, co dodává organismu dostatek energie. Pokud však někdy pociťujete stálý hlad, příčinou nemusí být nedostatek stravy, ale nedostatek spánku. Spánek je totiž důležitým pro vyrovnaný hormonální systém a vyplavování hormonů, které ovlivňují chutě k jídlu, tedy leptinu a ghrelinu (hormon odpovědný za apetit). Zdravý spánek a jeho přiměřené množství pomáhá regulovat hladinu těchto hormonů. Nedostatek spánku vede k vyšším hladinám ghrelinu, což má za následek větší hlad a chutě k jídlu. Nedostatek spánku zase snižuje leptinový hormon, který je odpovědný za pocit sytosti.

Nadměrné cvičení

Mnoho osob dělá chybu v tom, že zvyšují intenzitu svého cvičení, aniž by upravili složení své stravy. Intenzivní cvičení urychluje metabolismus, a pokud nebudete organismu dopřávat dostatek vyvážené stravy, budete mít hlad mnohem rychleji a častěji. Důležitá je především strava bohatá na obsah vlákniny.

Málo bílkovin, tuků či vlákniny

Důvodem častého hladu bývá i nedostatečný poměr živin v jídelníčku. Většinou se jedná o problém s nedostatkem bílkovin, tuků či vlákniny. Protein oproti tukům a uhlohydrátům dobře zasytí. Vyšší příjem bílkovin ve stravě zvyšuje hladinu peptidu YY (snižují chuť k jídlu), zatímco snižuje hladinu “hormonu hladu” ghrelinu. Podobně také potraviny s vysokým obsahem vlákniny dobře zasytí a déle se tráví. Díky tomu se tak cítíme déle sytí.

Příliš rafinovaných sacharidů

Kromě toho, že ve vaší stravě mohou některé živiny chybět, důvodem hladu může být i to, že některé živiny ve stravě převládají. Jedná se především o potraviny, které vás příliš nezasytí, i když jich zkonzumujete mnoho. Jedná se především o rafinované sacharidy (pečivo, těstoviny atd.). Konzumace potravin s obsahem rafinovaných sacharidů navíc zvyšuje hladinu cukru v krvi, což může způsobovat pocity hladu.

Tekutá strava

Velmi oblíbená je dnes tzv. tekutá strava, tedy konzumace smoothie či různých koktejlů. Tento způsob stravování však není nejvhodnějších k uspokojení hladu bez ohledu na to, kolik kalorií přijmete. Kapaliny a tuhé jídlo se v žaludku tráví odlišně. Smoothie, koktejly či sladké sodovky projdou trávicím systémem rychleji než pevná strava, a hlad se tak dostavuje mnohem rychleji. I když je smoothie rychlou svačinkou, která šetří čas, pocit sytosti příliš neprodlouží.

Nedostatek vody

Za častými pocity hladu však může stát také nedostatečný příjem vody. Pociťovaná žízeň totiž může být snadno zaměněna za pocity hladu. Pokud vás trápí stálý hlad, dopřejte si sklenici vody, abyste zjistili, zda hlad v tomto případě není opravdu jen “převlečená žízeň”.

Léky

Zvýšené pocity hladu mohou být vedlejším účinkem některých užívaných léků, které vyvolávají chutě k jídlu. Jedná se například o antipsychotika, antidepresiva, kortikosteroidy, léky proti záchvatům apod. I některé léky na cukrovku zvyšují chutě k jídlu. Pokud si myslíte, že jsou na vině léky, navštivte svého lékaře a poraďte se s ním o možné alternativě.

Nemoci

Za častým pocitem hladu mohou stát také zdravotní problémy. Častý hlad bývá příznakem cukrovky. Vyskytuje se v důsledku extrémně vysokých hladin cukru v krvi, které jsou často doprovázeny dalšími příznaky, včetně nadměrného pocitu žízně, hubnutí a únavy. Hlad může být i příznakem hypertyreózy (onemocnění štítné žlázy), deprese atd.

Dlouhé pauzy

Příčinou hladu je samozřejmě i to, že vaše tělo nezkonzumovalo dostatek jídla. Příčinou mohou být příliš dlouhé pauzy mezi jednotlivými pokrmy. Důležité je si proto vytvořit zdravé stravovací návyky, dbát na vyrovnanou, zdravou a pestrou stravu, kterou budeme konzumovat pravidelně.

Stres

Stres jako spouštěč hladu je poměrně běžný. Krátkodobý stres způsobuje, že chuť k jídlu ztrácíte, jelikož organismus vylučuje epinefrin (adrenalin). Dlouhodobý stres způsobuje pravý opak. Nadledvinky uvolňují další hormon zvaný kortizol, který také zvyšuje chuť k jídlu. Stres vyvolává také chutě na sladké a tučné potraviny. I když vás zkonzumování takové stravy na chvíli uspokojí, je lepší pracovat na odstranění dlouhodobého stresoru.