Cvičení během těhotenství: jaké zvolit a kdy je nebezpečné

Jste zvyklá pravidelně cvičit? Tak potom není důvod proč s pohybem v těhotenství přestávat. Nejen že vás pohyb bude nabíjet energií a dodávat dobrou náladu, mnohem lépe také budete zvládat přibývání na váze a návrat k běžnému aktivnímu životu po porodu bude mnohem snazší a rychlejší. 

Cvičte jen to, na co stačíte

Bojíte se o budoucí miminko? Vhodně zvolené cvičení neohrozí zdraví vašeho miminka, ba naopak, podle studií vychází najevo, že čím více zůstanou ženy v těhotenství akčnější, tím lépe zvládají samotný porod.

Při cvičení se rozhodně nevyčerpávejte do úplného dna. Cvičte, ale rozumně. Jak poznat, že cvičíte rozumně? Jednoduše. Při jakékoliv sportovní aktivitě byste měla být schopna mluvit. Proto cvičte ideálně ve dvou a během cvičení spolu komunikujte. Pokud jste před otěhotněním necvičila, začněte pomalu. Bohatě postačí, když si každý den dopřejete svižnou procházku. 

Procházka v těhotenství je nejlepší cvičení.
pixabay.com

Jak cvičit v těhotenství

Během cvičení v těhotenství je důležité dodržovat několik zásad:

  • Před jakýmkoliv druhem cvičení se vždy protáhněte a zahřejte svaly
  • Pokud chodíte na organizované lekce s trenérem, řekněte mu, že jste těhotná.
  • Dodržujte pitný režim během cvičení.
  • Vhodnými sporty během těhotenství jsou například plavání, chůze/běh, jóga, pilates a speciální cvičení pro těhotné.

Jakému cvičení se vyhnout

Bohužel provádění některých sportů se v těhotenství nedoporučuje. Mohla byste totiž ohrozit nejen sebe, ale i vaše miminko. Na devět měsíců se obloukem vyhýbejte týmovým sportům, ve kterých hrozí riziko úrazu, srážky či dalšího kontaktu, například s míčem. Zapomeňte také na jízdu na koni, vysokohorskou turistiku, potápění, skákání na trampolíně a rozhodně se nevěnujte bojových sportům. Jakékoliv nadměrné otřesy, pády a další zranění se snažte minimalizovat.

Vyhnout byste se měli také veškerým cvikům na břicho. Nebojte se, vaše bříško je na postupné zvětšování v průběhu gravidity připravené od přírody a s jeho posilováním můžete začít hned po šestinedělí. Pokud se obáváte povislých faldů, vyzkoušejte rady jak na povolenou kůži na břiše. S prevencí totiž můžete začít už během těhotenství.

Fotbal a kolektivní sporty v těhotenství.
pixabay.com

Cvičení ke zmírnění bolesti zad

Jakmile se přehoupnete přes fázi, kdy je vaše miminko velké jako fazole a začnete se zvětšovat každým dnem, zjistíte, že vás budou pobolívat záda. Naštěstí se dají tyto bolesti zmírnit správnými cviky. 

Připravte si podložku a následně se na ni položte na všechny čtyři. Záda se snažte držet vodorovně se zemí. Následně vytáhněte zadek ke stropu a přejděte do polohy střechy. Pokud nenatáhnete nohy, nevadí, nechte je v pokrčení. Hlavu nechte volně odpočívat a neustále se soustřeďte, ať máte narovnaná záda. Držte několik sekund a vraťte se zpět do výchozí pozice na všech čtyřech. Provádějte alespoň pětkrát za sebou. 

Procvičení pánevního dna

Abyste v těhotenství procvičili i svou pánev, provádějte pravidelně následující cvik. Stoupněte si ke zdi, opřete se o ni rameny a zády a nohy nechejte v mírném pokrčení. Následně zatahujte pupík a srovnejte si záda tak, aby se celá jejich plocha dotýkala zdi. Povolte a znovu. Provádějte alespoň deset opakování.

Cviky na posílení pánevního dna často patří mezi vhodnou přípravu na samotné početí dítěte. Víte, jak dlouho trvá početí miminka a kdy je dobré konzultovat neúspěchy s lékařem?

Nemějte strach ze cvičení v těhotenství, pokud budete opatrná a nebudete se věnovat nebezpečným sportům, nic se vám nestane.

Zdroj: nhs.uk 

Kateřina Matoušková

Ráda píšu, fotím, čtu a chodím do přírody, protože co je lepší, než čerstvý vzduch a pocit svobody? Možná jen šálek horké kávy, bez kterého si neumím představit žádné ráno.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.