Metabolický syndrom: jak poznat že ho máte a nejlepší řešení

Už jste někdy slyšeli termín metabolický syndrom? A víte, co to znamená? Jakými symptomy je metabolický syndrom doprovázen a co dělat v případě, kdy máte podezření, že jím trpíte? To vše najdete v dnešním článku.

Co je to metabolický syndrom

Metabolický syndrom je lékařský termín, který se používá k popisu pacientů, kteří trpí cukrovkou, vysokým krevním tlakem a obezitou. Všechna tři onemocnění mají negativní vliv na cévy, ale jejich kombinace výrazně zvyšuje riziko vzniku ischemické choroby srdeční a cévní mozkové příhody. 

Je důležité zmínit, že všechna tři jmenovaná onemocnění, tedy diabetes 2. typu, hypertenze a obezita patří mezi tzv. civilizační choroby. To znamená, že ve valné většině případů je jejich příčinou nezdravý životní styl. Naše každodenní návyky tak mohou pomoci odvrátit riziko jejich výskytu stejně jako zmírnit příznaky již probíhajícího onemocnění. 

Symptomy metabolického syndromu

Domníváte se, že by u vás mohl být v budoucnu diagnostikován metabolický syndrom? Pokud splňujete některé z následujících bodů, riziko jeho výskytu u vás se zvyšuje. V případě, že splňujete tři a více z následujících bodů, metabolický syndrom u vás bude pravděpodobně v brzké době diagnostikován. 

Projděte si následující otázky a jestliže třikrát a více odpovíte ano, navštivte co nejdříve svého praktického lékaře.

  • Trpíte nadváhou nebo se vám tuk výrazně ukládá v oblasti břicha?
  • Máte zvýšenou hladinu cholesterolu?
  • Dlouhodobě trpíte vysokým krevním tlakem? 
  • Byla u vás diagnostikována inzulínová rezistence?

Vysoký krevní tlak má mnoho spouštěčů, od genetické zátěže až po nezdravý životní styl. Věděli jste, že řadu z nich můžete sami ovlivnit změnou svých každodenních návyků? Podívejte se na nejčastější příčiny vysokého tlaku a zjistěte, proč ho máte právě vy.

Běhání je vhodný sport na hubnutí.
pixabay.com

Jak snížit riziko vzniku metabolického syndromu

Odpověděli jste v předchozím odstavci jednou čí víckrát ano? Tak to  je nejvyšší čas na razantní změny ve vašem životě. Všechny mají jedno společné: vedou k zdravějšímu životnímu stylu. Pojďme si je více přiblížit.

  • Kouříte? Okamžitě přestaňte. Kouření má na svědomí nejen rakovinu plic, ale řadu dalších onemocnění. 
  • Začněte pravidelně cvičit. Nemusíte trávit hodiny na eliptickém trenažéru, snažte se zapojit více přirozeného pohybu do každodenního života. Na nákupy choďte pěšky, nebuďte líní psa venčit o chvíli déle. O víkendu si naplánujte rodinný výlet a večer si u televize místo pojídání brambůrků raději lehněte na podlahu a zacvičte si pár cviků na zpevnění středu těla. 
  • Jezte zdravě: omezte konzumaci cukru, průmyslově zpracovaných potravin, pečiva z bílé mouky a preferujte čerstvé ovoce, zeleninu, masa a ryby. Nezapomínejte také na dostatečný přísun bílkovin– proteiny, ať už živočišné (maso, mléko, sýry) nebo rostlinné (luštěniny, chia semínka, tofu) vám pomohou s budováním svalové hmoty. A čím větší procento svalů na svém těle budete mít, tím lépe bude váš metabolismus fungovat a kila půjdou dolů.

Přechod na zdravou stravu může být někdy obtížný. Ruku v ruce se složením jídelníčku je vhodné také zmenšit porce. Nevíte, jak na to? Naučte se jak jíst méně jídla a přirozeně snížit příjem kalorií každý den.

Zdravá strava s vysokým obsahem zeleniny.
pixabay.com

Metabolický syndrom není nic příjemného a přináší s sebou velká zdravotní rizika, proto se snažte jeho vzniku vyvarovat a dodržujte zásady zdravého životního stylu. Nikdy není pozdě na změnu a s pohybem a změnou jídelníčku se dá začít v jakémkoliv věku.

Zdroj: nhs.uk 

Kateřina Matoušková

Ráda píšu, fotím, čtu a chodím do přírody, protože co je lepší, než čerstvý vzduch a pocit svobody? Možná jen šálek horké kávy, bez kterého si neumím představit žádné ráno.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)
Komentáře
  1. Má nadváha vznikla dlouhodobým užíváním vysokých dávek kortikojdů. Nepomáhá zatím nic, syntetický hormon na jedné straně pomohl, ale na druhé rozhodil organismus. Covidová kila navíc a je to.
    Důležité je vědět, co způsobilo nadváhu.

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.