Vědci potvrdili, že pokud budete mít zdravější styl života, budete žít déle. Celosvětovým problémem jsou civilizační nemoci jako je vysoký krevní tlak, vysoká hladina cholesterolu a cukrovka neboli vysoká hladina krevního cukru. Tyto choroby mohou způsobit předčasnou smrt a přitom se jim lze jednoduše vyhnout změnou vašich každodenních návyků. Jak na to? 

Co znamená zdravý životní styl

Zdravý životní styl je poněkud široký pojem, neboť si pod ním představí každý něco jiného a ve své podstatě žádná z těchto možností není špatná. Někdo podporuje vegetariánství, veganství, jiný tento pojem zase přirovná k vyvážené stravě včetně masa a zeleniny. Pokud bychom to měli vzít v obecné rovině, tak je potřeba dodržovat následující pravidla:

  • Přiměřená pohybová aktivita– sport, aktivní trávení volného času nebo třeba svižný úklid domácnosti, u kterého se také zapotíte
  • Vyvážená strava s obsahem tuků, složených sacharidů, vlákniny, vitamínů, minerálů a živých enzymů
  • Psychické zdraví a pozitivní přístup k životu– naučte se odpočívat, dopřejte si chvíle o samotě, ticho a aktivity, které vás jednoduše činí šťastnými
  • Omezení „prohřešků“– omezte kouření, alkohol si dopřávejte s mírou a sladkosti nebo chipsy jen občas
Jak se naučit odpočívat
pixabay.com

Chcete 10 let života navíc? Stačí málo

Mezinárodní výzkum na téma vlivu zdravého životního stylu na délku života probíhal mezi lety 1980-2014 u žen i mužů. Do studie se zapojili vědci ze Spojených států a Číny. Tento průzkum byl dlouhodobý, u mužů totiž probíhal celých 28 let jejich života a u žen 34 let. Účastníci této studia každé dva roky vyplňovali formuláře, kde výzkumníci zjišťovali následující parametry: množství pravidelné fyzické aktivity, příjem alkoholu, tělesnou hmotnost a výšku (BMI), vztah ke kouření a v neposlední řadě výskyt cukrovky, rakoviny a kardiovaskulárních onemocnění.

Ve studii šlo o zpracování všech dotazníků s ohledem na věk a všechny zmíněné parametry. Bylo prokázáno, že muži a ženy, kteří měli zdravější životní styl, žili déle než ti, kteří tento styl tolik nedodržovali. Pokud se již u některých z respondentů vyskytlo onemocnění i přesto, že žili zdravě, měli tito lidé daleko větší pravděpodobnost, že je nemoc tolik nepostihne a nezpůsobí předčasnou smrt.

Přejděte na vyvážený jídelníček
pixabay.com

Kardiovaskulární choroby mohou zabíjet

Zmíněný zdravý životní styl nemusí být tak těžké ho dodržovat. Přiměřená pohybová aktivita znamená, že se nějakým způsobem pokusíte, aby vaše tělo jen nesedělo v kanceláři. Důležité jsou aerobní aktivity, které okysličí tělo. 

Pokud patříte mezi vegetariány, je důležité tělu doplňovat látky, které by mohlo postrádat. Určitou skupinu vitamínů nelze ve striktně veganské stravě získat přirozenou formou, proto se v lékárně nebo drogerii poohlédněte po vhodných suplementech. 

Mějte pozitivní přístup k životu
pixabay.com

Naopak pokud patříte mezi „masožravce“ dejte si pozor na tuk obsažený v mase. Vysoký obsah tuku může způsobit:

  • Vysokou hladinu škodlivého cholesterolu, kterým se následně ucpávají tepny a žíly a dochází tak k infarktu nebo mrtvici.
  • Tloustnutí, které nadměrně zatěžuje organismus ať už váhou, náporem na klouby nebo obsahem škodlivých látek v těle.

Dopřejte svému tělu dostatek zdravých tuků, které najdete v avokádu, kokosu, semínkách a ořeších, z živočišných zdrojů volte tučné druhy ryb nebo plnotučné mléčné výrobky. Pokud bude mít organismus dostatek zdravých tuků, nebudete mít potřebu si je dopřávat ve škodlivé formě pojídáním brambůrků a smažených jídel.

Následky mozkové mrtvice a infarktu myokardu mohou být tragické. Od mnohého omezení pohybu až po smrt. 10 let života navíc už je doba, kterou lze využít daleko lépe.