To, že fyzická aktivita prospívá zdraví, je známo prakticky každému z nás. Ale věděli jste, že nemusíte navštěvovat posilovnu ani se potit na skupinové lekci v tělocvičně? Bude bohatě stačit, když se pravidelně postaráte o svou domácnost, čímž spálíte víc kalorií, než jste si mysleli.

Stačí 150 minut aktivit týdně

Dobrá zpráva pro všechny, kdo neradi cvičí na nejrůznějších přístrojích. Bylo zjištěno, že nezáleží na tom, jaké aktivity provádíte. V podstatě jakákoliv činnost, která zahrnuje mírnou zátěž, je prospěšná zdraví. Jestliže se vám podaří dodržet 150 minut aktivity týdně, máte 20 -30 % nižší riziko vzniku srdečních chorob a dokonce o stejná procenta nižší riziko úmrtí.

Vědci měřili energii vydanou při úklidu

Vědci z univerzit po celém světě provedli mezinárodní studii a zjistili, že není důležitá aktivita, kterou děláte, nýbrž to, že alespoň občas máte nějakou činnost. Odborníci tak zjistili, že pravidelná fyzická aktivita, ať už jakákoliv, snižuje riziko kardiovaskulárních chorob.

Výzkum byl proveden s více než 130 000 lidmi, celkem v 17 zemích světa. Vědci porovnávali několik parametrů. Mimo jiné mezi respondenty zahrnuli také osoby z chudých oblastí světa. Všechny výzkumy tohoto typu totiž většinou probíhají na bohatších lidech, kteří si mohou dovolit navštěvovat fitness centra nebo pořídit si sportovní vybavení. 

Aby byla studie skutečně objektivní, vědci porovnávali informace od lidí z města i venkova a to dospělé ve věku 35-70 let, tedy včetně seniorů. Zajímal je především každodenní životní styl respondentů a jejich fyzická aktivita.

Běžný úklid znamená výdej energie
pixabay.com

Kolik kalorií spotřebujete při úklidu

Nemalá část ženského pohlaví ví velmi dobře, že i při úklidu se dá značně zapotit. Podívejte se na několik příkladů, které vám mohou pomoci snížit riziko infarktu, mrtvice a dalších onemocnění:

  • Mytí oken 300 kcal/1 hod
  • Luxování 200 kcal/ 1 hod
  • Převlékání postele 220 kcal/ 1 hod
  • Žehlení 120 kcal/ 1 hod

Možná jste si to nikdy neuvědomili, ale i úklid dokáže rozpohybovat celou řadu svalů. Například při luxování zapojíte do pohybu jak svaly na rukou, tak i břišní a zádové svaly.  Důležité ale je také psychické zdraví. Uklízení pomáhá dobré náladě. Máte pocit, že máte vše pod kontrolou a není nic příjemnějšího, než si večer vypít šálek čaje v uklizeném a útulném bytě.

Žehlení pomáhá hubnutí
pixabay.com

Kolik kalorií spálíte při cvičení

Z výsledků studie vyplývá, že tělo nepotřebuje vyložené fyzickou aktivitu k tomu, aby spálilo nějaké kalorie. Ty spálíme i při pouhém spaní, odpočinku, v podstatě pořád. Podívejte se, že některé aktivity jsou srovnatelné s úklidem.

  • Pomalá chůze 204 kcal/ 1 hod
  • Společenský tanec 219 kcal/ 1 hod
  • Volejbal 290 kcal/ 1 hod
  • Sjezdové lyžování 314 kcal / 1 hod

Je třeba mít na paměti, že spálené kalorie jsou pouze orientační a záleží na několika faktorech, jako je osobní výška a váha, váš věk a pohlaví. Dále pak záleží na intenzitě, ale třeba také na nadmořské výšce. Pro někoho, kdo si chce pouze udržet dobrou kondici, však výše uvedená tabulka bude stačit. 

Pokud nemáte čas navštěvovat posilovnu, zapojte se do domácích aktivit a uděláte něco pro své zdraví. Jak uvedli výzkumníci, snížíte i riziko úmrtí o 20-30 %. 

Sport prospívá celému tělu
pixabay.com

Zdroj: nhs.uk