Oříšková másla se stala nesmírně populární, a to nejen mezi vegetariány a příznivci raw stravování. Oříšková másla jsou totiž skvělým zdrojem bílkovin, minerálních látek, vlákniny a dobře zasytí. Jsou výživná a chutná. Připravte si je doma nebo je darujte jako lahodný dárek.

Oříšková másla

Jedná se o oblíbence všech příznivců zdravého stravování, veganů i sportovců. Připravovat se dají z různých druhů oříšků. Připravit či zakoupit tak můžete oříškové máslo z arašídů, pistácií, lískových oříšků, mandlí atd. Důležité je však při nákupu vždy číst etikety. Oříšková másla jsou totiž mnohdy zbytečně obohacena o oleje či přidaná sladidla. Ideální volbou je proto výroba oříškového másla domácího. Oříšková másla mohou být dochucena také kořením, jako je skořice, pepř, hřebíček, kurkuma, ale také kakaem.

Zdraví

Oříšková másla jsou skvělým zdrojem bílkovin, proto se staly velmi oblíbenou součástí stravy sportovců. Dobře zasytí a dodají do těla řadu minerálních látek, zdravých tuků bez cholesterolu a vitamínu E. Celkově oříšková másla obsahují řadu důležitých živin, které mnohdy ve své stravě opomínáme. Pro osoby, které neholdují přímo konzumaci oříšků či na jejich konzumaci často zapomínají, je oříškové máslo skvělou volbou.

Tuky a kalorie

Co se týká příjmu tuků a kalorií, oříšková másla obsahují jen zdraví přínosné tuky, které v jídelníčku zpravidla opomíjíme. Oříšková másla je však do organismu dobře dodají. Obsah kalorií je u oříškových másel kolem 2 500 kJ na 100 g, což vůbec není málo, ale oříšková másla nebudete jíst jist v takovém množství, aby se to podepsalo na vaší postavě.

Jak je používat?

Pokud nevíte, jak oříšková másla používat, nezoufejte. Oříšková másla můžete přidávat do vašich ranních kaší, například ovesné, pohankové, čirokové apod. Oříšková másla však můžete přidávat také do smoothie, lívanců či při pečení do nejrůznějších dezertů. Oříškové máslo lze použít i jako zdobící prvek či jej jíst jako rychlou svačinku se zdravým pečivem, rýžovými chlebíčky či si jej namazat na plátky jablek a posypat skořicí. Zdravá vydatná svačinka, která zasytí, uspokojí chutě na sladké a dodá do těla minerální látky.

Vánoční dárek

Doma vyrobené dobroty se hodí jako hezké vánoční dárky. Takto můžete darovat například oříšková másla, pečené čaje, čajovou směs, zavařeniny či domácí sušenky, anebo třeba bonbony na kašel.

Recept

Příprava oříškového másla není vůbec složitá. Důležité je mít především výkonný mixér, který zvládne oříšky náležitě rozmixovat. Na tyčový mixér v tomto případě zapomeňte. Potřebovat budete:

  • 500 g ořechů (arašídy, lískové oříšky, mandle apod.), lze vytvořit směs
  • 1 lžíce medu
  • 1/2 lžičky soli
  • skořice
  • kakao- podle chuti

Pokud máte ořechy nepražené, opražte si je na suché pánvi či v troubě. Poté je vsypte do mixéru a pusťte se do mixování. Kromě mixéru budete nutně potřebovat také stěrku, se kterou budete pravidelně stírat hrudky ze stěn mixéru. Mixujte tak dlouho, dokud nebude konzistence naprosto hladká. Trvat to může i 20 minut. Poté přidejte skořici, med, sůl a kakao a nechte promíchat. Vznikne vám lahodné oříškové máslo, které bude chutí připomínat jednu velmi nezdravou dobrotu, avšak toto máslo je zdraví přínosné. Pokud máte rádi oříšková másla s kousky oříšků, nechte si pár oříšků stravou, nasekejte je a přidejte až před koncem mixování. Dobrou chuť.

Zdroj obrázku: https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/32383531817, https://www.flickr.com/photos/istelleinad/5308161606