Co jsou to vlastně topinambury? Na první pohled vám sice svým vzhledem připomenou spíše zázvor než brambory, ale jejich použití je téměř stejné jako u klasických brambor. Rozdíl je však v tom, že neobsahují žádný škrob, ale tzv. inulin, který je zdraví přínosný a skvělý pro diabetiky.

Slunečnice topinambur

Slunečnice topinambur (Helianthus tuberosus), tak zní název rostliny, ze které jsou topinambury získávány. Označuje se také jako topinambur hlíznatý či topinambur, lidově jsou však známé také jako židovské brambory. Tato rostlina pochází z čeledi hvězdicovitých a jedná se o nepůvodní druh květeny v ČR. Rostlina kvete krásnými žlutými květy a je velmi podobná slunečnici roční. Z rostliny se sbírají hlízy, které mají zvrásněný povrch a tenkou slupku a jsou pevně přirostlé k podzemním výhonkům. To je jedna z hlavních příčin, proč je topinambur pěstován jen omezeně. Hlízy topinamburů jsou různobarevné. Jejich barva může být žlutá, bílá či červená.

Původ a pěstování

Svým původem je však slunečnice topinambur ze Severní Ameriky a její přirozený areál zabírá oblast od jižní Kanady až po Mexiko. Pěstovány jsou však dnes topinambury i v mnoha jiných částech světa, včetně Evropy. Dnes je největším pěstitelem topinambur Franci. Pěstovat topinambury můžete i na své zahradě. Pro představu, z 1 metru čtverečního získáte 4-7 kg hlíz. Rostlina je pro pěstování nenáročná, snáší vlhké i suché polohy a hlízy nepoškodí ani silné mrazy. Ideální pro pěstování v podhorských a horských oblastech.

Nutriční hodnoty

Topinambury se již dříve pěstovali k jídlu, ale i jako krmivo. Dnes jejich obliba začíná stoupat, a to především díky obsahu přínosného polysacharidu inulinu. Díky nízké energetické hodnotě, ale efektivnímu zvyšování pocitu sytosti jsou ideální i během redukčních diet. Dále obsahují bílkoviny, pektin, který je příznivým pro trávicí trakt. Hlízy však obsahují i vitamíny A, B1, B2, C a D. Obsahují ale i železo, křemík, hořčík či draslík.

Příprava

Topinambury můžete připravovat podobně jako brambory, ale konzumovat je lze také syrové. Jejich chuť je však poměrně nevýrazná. Topinambury můžete péci, dusit, opékat, smažit jako hranolky, vařit či si z nich připravit salát. Možnosti jejich využití a konzumace jsou opravdu rozmanité. Slupka topinambur je navíc velmi jemná a často se ji snadno zbavíte jen díky kartáčku. Myslete však na to, že pokud hlízy zbavíte slupky, rychle hnědnou. Z topinambur si lze připravit podzimní salát s jablky a řepou, zapéct je se smetanou, přidat do zeleninových směsí, připravit z nich kaši, placky atd. Fantazii se v tomto ohledu meze nekladou.

Zdravotní přínos

Topinambury jsou velmi vhodné pro osoby trpící cukrovkou jako náhrada za klasické brambory, jelikož neobsahují škrob. Naopak obsahují pro diabetiky vhodný inulin, který snižuje hladiny krevního cukru. Topinambury pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a zabraňují ukládání tuku v cévách. Pomáhají také regulovat krevní tlak, tedy mají celkově příznivé účinky na zdraví kardiovaskulárního systému, zlepšují činnost trávicí soustavy, chrání zdraví jater a ledvin. Díky obsahu křemíku podporují pevnost kostí a tvorbu kolagenu. Podporují tedy i zdraví a regeneraci pleti. Topinambury je však vhodné konzumovat i v případě revmatizmu. Obsah draslíku v topinamburech totiž působí jako odvodňovací prostředek a zbavuje vás otoků.

Inulin

Inulin je potravinovou vlákninou, která přináší mnoho zdravotních výhod. Inulin prochází beze změn žaludkem i tenkým střevem. Napomáhá však v tlustém střevě užitečným střevním bakteriím rodu Bifidus. Má tedy pozitivní vliv na zdraví trávicího traktu a zlepšuje peristaltiku střev.

Proč konzumovat topinambury?

  • snižují hladinu cholesterolu v krvi
  • snižují hladinu cukru v krvi
  • detoxikují játra
  • regulují krevní tlak
  • podporují vstřebávání minerálů
  • ideální pře revmatismu, dně, osteoporóze
  • udržují v kondici trávicí tlak
  • jsou prebiotikem
  • posilují imunitní systém

Zdroj obrázku: https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/32809450396