I v oblasti zdravého stravování a diet se objevují stále nové a nové úpravy jídelníčku. Jedním z nich je i tzv. carnivore diet, masová dieta, která je založena především na konzumaci masa. Během této diety dochází ke konzumaci živočišných produktů, tedy červeného masa, ryb a drůbeže. Povoleny však mohou být i jiné produkty, jako vejce či mléčné výrobky. Může být však takovýto způsob stravování organismu prospěšný?

Jen maso?

Carnivore diet je spíše extrémním způsobem stravování, který je založen především na konzumaci masa, přičemž jsou povoleny i některé další živočišné potraviny. Maso vás tak během tohoto způsobu stravování čeká k snídani, k obědu a pravděpodobně také k večeři. Dietu bychom mohli označit jako ketogenní typ diety, jelikož během masové diety dochází k tzv. stavu ketózy. Ten vzniká ve chvíli, kdy je omezen přísun sacharidů v jídelníčku a tělo začíná brát energii z tukových zásob. Svou popularitu si získal tento způsob stravování díky svému extrémnímu zaměření, stal se tak známý na internetu a sociálních sítí, které povědomí o tomto způsobu stravování dále rozšiřují.

Zásady

Pravdou je, že masová dieta nespadá do skupiny redukčních diet, jedná se spíše o životní styl, ke kterému mohly strávníky vést i zdravotní důvody. Za hlavního propagátora masové diety můžeme označit ortopedického chirurga Shawna Bakeryho, který tvrdí, že lidský organismus nepotřebuje žádnou jinou výživu než v podobě masa. Je zastáncem nulového příjmu uhlohydrátů ze stravy. Doporučuje také z jídelníčku vynechat ovoce a zeleninu. Vhodné je během carnivore diet konzumovat maso, které obsahuje více tuku, především tedy maso hovězí. Jíst byste měli vždy, když máte hlad a ideální je maso připravovat na grilu, a to se solí i pepřem. Dieta zahrnuje i pití čisté vody, ale i káva a čaj jsou povoleny.

Zdravotní přínos

Masová dieta by sebou měla nést snížení konzumace cukrů a tedy i zmírnění rizik, která se s jeho nadměrnou konzumací pojí. Jedná se o snížení rizika vzniku obezity, srdečních chorob, problémů s játry a může být i prevencí vzniku mnoha chronických onemocnění. Projevovat se může také zlepšením trávení či mentálních funkcí. Zásobuje také tělo množstvím proteinů. Některé osoby také během tohoto způsobu stravování zhubli.

Zdroj

Maso je zdrojem množství vitamínů i minerálních látek. Obsahuje vitamín A, který se nachází především v tučnějším masu, vitamíny ze skupiny B, vitamín C, který obsahují ryby, vitamín D, jehož zdrojem je červené maso, vitamín E, železo, zinek a selen.

Povolené

Konzumenti masové diety mohou být různorodí. Ti nejpřísnější konzumují jen maso a pijí čistou vodu. Jinak by měla být strava tvořena asi z 95 % masem a 5 % by mělo být tvořeno vejci, sýrem, popřípadě mořskými plody. Povoleno je konzumovat všechny druhy masa, nízkosacharidové výrobky, vejce, vývary, masné výrobky, sušené maso a vnitřnosti.

Zakázané

Vyhnout byste se měli všemu, co je rostlinného původu, tedy ovoci, zelenině, luštěninám, bramborám, obilovinám, semínkům, oříškům atd.

Zhodnocení

Bohužel se jedná o jednostranný způsob stravování, přičemž tato strava není příliš pestrá, ani vyvážená. Během této diety hrozí zvýšení hladin škodlivého cholesterolu v krvi, nedostatek živin a některých vitamínů. Nevýhody jsou spojeny i s dopadem na životní prostředí. Přesto si carnivore dieta našla již mnoho svých příznivců.

POZOR: Masová dieta není vhodná pro každého, například pro osoby trpící srdečně-cévními chorobami, diabetem či onemocněním ledvin.

Zdroj obrázku: https://draxe.com/nutrition/carnivore-diet/