Mnoho lidí v dnešní době tráví většinu času sezením. Sedavá zaměstnání mají velký vliv na naše zdraví a na tělesnou kondici vůbec. Nejedná se však jen o samotné sezení za stolem. Většina lidí se za monitorem navíc hrbí, má špatně nastavený jas obrazovky a na židli se různě kroutí. Takže to odnáší naše záda, krk, oči, hlava a následně únava dopadá na celé tělo tak, že nemáme chuť po práci vůbec něco dělat.

Jak bojovat proti celodennímu sezení

Jedno z nabízených řešení zkoumali vědci přímo na pracovištích: rozhodli se nahradit běžné psací stoly novými nastavitelnými stoly! NHS (národní zdravotní služba) ve Velké Británii provedla průzkum, díky kterému chtěli lidem dokázat, že sedět jde i zdravěji. Snažili se zároveň pracovníky motivovat k pauzám mezi dlouhým sezením. 

Speciálně upravené nastavitelné stoly umožňují při práci sedět nebo stát. Výzkumem bylo prokázáno, že lidé s nastavitelnými stoly mají lepší pracovní výkon, lepší náladu a motivaci a jsou méně nemocní.

Pracovní stůl a jeho vliv na kvalitu práce
pixabay.com

Výzkum mapoval pracovníky zdravotnického zařízení

Cílem vědců bylo zjistit, zda by mohly tyto nastavitelné stoly zkrátit čas strávený sezením jak doma, tak v zaměstnání. Výzkumu se zúčastnili pracovníci z University Hospitals of Leicester NHS Trust, kteří dosud trávili veškerou svoji pracovní dobu v sedě. 

Pracovníci se rozdělili do dvou skupin. První skupina pokračovala nadále v zaběhlém způsobu zaměstnání – stále v sedě. Druhá skupina se zapojila do projektu Stand More At Work nebo SMArT a začala používat nastavitelné stoly. Nejdříve prošli účastníci zdravotními testy, vyplnili dotazníky a pak se šlo do akce. 

Během průzkumu byla hlídána jejich fyzická aktivita a každý z pracovníků nosil na počátku průzkumu na stehně po dobu sedmi dnů monitorovací zařízení. Totéž se opakovalo po 3, 6 a 12 měsících.

Správná výška pracovního stolu
pixabay.com

Jak si vedly nastavitelné stoly

Ukázalo se, že lidé zapojeni do programu SMArT strávili o 82 minut méně sezením v práci než ostatní pracovníci. To ale bohužel neznamená, že by došlo k navýšení jejich fyzické aktivity, jelikož pracovníci nahradili sezení stáním a nikoli chůzí. Nedostavilo se ani snížení absence kvůli onemocnění ani zlepšení nálady. Pozitivním zjištěním bylo snížení muskuloskeletálních problémů. 

Výsledky studie ukázaly, že je možné vystřídat sezení za stání. Cílem vědců nyní zůstává donutit pracovníky k vyšší fyzické aktivitě a provést průzkum i na jiných pracovištích. 

Co na to výzkumníci

Program dokázal, že lidé mohou v pracovní době strávit o hodinu i více času ve stoje díky nastavitelným stolům. Ale je to pro lidi, kteří mají sedavé zaměstnání to pravé? U tradičních kancelářských povolání se očekává, že budete sedět za stolem. 

Otázkou nadále zůstává, zda by pracovníci, kteří byli zapojeni do výzkumu, pokračovali v používání těchto stolů pokud by nebyli monitorováni. Dalším faktem je, že lidé sezení nevyměnili za fyzickou námahu, ale pouze za stání. Dále musíme brát v potaz, že 27% lidí program v průběhu opustilo.

Práce na počítači je pro naše tělo nepřirozená
pixabay.com

Jak pečovat o své zdraví při sedavém zaměstnání

Záleží jen a jen na vás, jak se budete o své zdraví starat. Pokud v práci každý den prosedíte několik hodin, snažte se fyzickou pasivitu vykompenzovat pravidelným sportováním v době volna, nebo zařaďte přirozený pohyb i do pracovního dne:

  • Snažte se omezit dopravní prostředky, vyměňte auto či autobus za kolo. Nejen že tím šetříte přírodu, ale zároveň děláte něco pro své tělo, které vám za to poděkuje. 
  • Vydejte se na oběd do blízkého parku nebo do města. Nadýcháte se čerstvého vzduchu, odpočine si vaše hlava a protáhnete celé tělo