Křeče v nohou: Standard, nebo důvod k obavám?

Jednou za čas křeče v dolních končetinách postihnou každého z vás. Jedná se o náhlé a mimovolní stahy různých svalů, především na lýtku a stehnu. Nepříjemná bolest, která naštěstí většinou trvá jen krátce, je v naprosté většině případů normálním jevem a přirozenou reakcí těla na diskomfort, který mu způsobujete. Odhalte příčinu a snažte se situacím předcházet. 

Jak si ulevit? 

V drtivé většině případů nejsou křeče v dolních končetinách nebezpečné. Problém je, že přichází náhle, bez varování. A v rozmezí od několika málo sekund až po deset minut nás paralyzují a bolest znemožní pohyb. Nic nepomáhá, jediným lékem je většinou jen čas, klid a uvolněná poloha. I když žádný lék na svalové křeče neexistuje, ulevit může přiložení teplého nebo studeného obkladu na postižené místo, případně opatrné protahování a jemná masáž. Pokud křeč neodezní ani po několika minutách, můžete si zkusit ulevit pomocí léku na bolest, například ibuprofenu. Poté, co křeč odezní, je ale dolní končetina ještě minimálně čtyřiadvacet hodin náchylná k jejímu opětovnému výskytu a též citlivá na dotek. 

Viníků může být mnoho 

Křeč je svalová kontrakce, která může být způsobena celou řadou příčin. Může být důsledkem přílišného namáhání svalů, například následkem intenzivního cvičení. Jde o ochranný mechanismus těla před zraněním a jedno z posledních varování. Některé křeče přicházejí v noci, když sval odpočívá a dostává se do původní formy, jiné během fyzické námahy. Svalová křeč ale nemusí postihnout jen sportovce, často se týká i lidí, kteří mají sedavé zaměstnání a tráví mnoho času ve strnulé poloze bez toho, aby svaly občas protáhli pomocí strečinku. V neposlední řadě postihují křeče ve zvýšené míře též těhotné ženy, jedince trpící nedostatkem hořčíku a dalších minerálů a též osoby s nedostatečným pitným režimem. Výjimečně mohou být též vedlejším projevem užívání některých léků.

Žena, která dostala křeč při běhu.
zdroj: freepik.com

Jak křečím předcházet?

Občasné křeče nejsou důvodem k panice. Pokuste se vypozorovat, kdy a proč k potížím dochází. Jako prevence se doporučuje několik jednoduchých zásad. 

  • Dostatečný příjem hořčíku a dalších minerálů – pomoci vám mohou nejen speciální doplňky stravy, ale také potraviny, které hořčík přirozeně obsahují, například mandle, kešu, čočka, cizrna, pohanka, banány, listová zelenina, avokádo či chia semínka. Kromě hořčíku je vhodné dbát i na dostatečný příjem vápníku, draslíku a sodíku, které se na správné činnosti svalů také podílejí.
  • Pitný režim – křeče často úzce souvisejí s dehydratací, dbejte tedy na dostatečný příjem tekutin, především čisté vody 
  • Pravidelné protahovací cvičení a dny odpočinku – dopřejte tělu čas na odpočinek, před cvičením se nezapomeňte zahrát a po cvičení protáhnout
  • Omezení nápojů obsahujících kofein 

Křeče často souvisejí s přílišným přetěžováním svalů. Jak často je vhodné cvičit?

Zdroj: mayoclinic.org

Marcela Svobodová

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)
Komentáře
  1. Tahle moudra už umím napsat taky.Ale konečně by lékaři měli řici co s tím.Nebo ať řeknou,že neví.Hlavně že léčí,ale neuzdravují.
    Churchil kdysi řekl-Už jsem četl tolik o škodlivosti kouření,že jsem se konečně rozhodl,že přestanu číst-a tak já taky přestanu konečně číst tyto pohádky o křečích/i když pohádky mají většinou dobrý konec/.

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.