Sami jistě znáte ten pocit, kdy potřebujete z rušného města utéct pryč. Ve městech nás totiž nejčastěji obklopují nepříjemné zvuky, ať už ze silnice, od sousedů, procházejících osob, obchodů atd. Města jsou často zvukově znečištěná a ani v noci zde nelze prožít absolutní ticho. Lidský organismus však potřebuje klid a ticho, ve kterém nachází novou energii, zbavuje se stresu a lépe se soustředí.

Co způsobuje hluk?

Hluk lze charakterizovat jako zvuk, který má rušivý charakter. S hlukem se nejčastěji potýkají osoby žijící ve městech. Hluk zažívají nejen během dne, ale často také v noci. Hluk aktivuje amygdalu v mozku, přičemž tato aktivace způsobuje uvolňování stresových hormonů, jako je adrenalin a kortizol. U osob, které žijí v oblastech s častými projevy hluku, bylo prokázáno zvýšené riziko vzniku srdečních chorob, cukrovky a vysokého krevního tlaku. Svůj podíl na tom nesou i poruchy spánku, které jsou způsobeny častým nočním hlukem. Hluk má vliv nejen na dospělé, ale také děti. Chronický hluk může mít dopad na dětské zdraví.

Výhody ticha

Výlety do přírody, procházky v lese či víkendové pobyty na chalupě lidé podnikají zpravidla za klidem a tichem, který obklopeni přírodou nachází. Ticho má totiž mnoho pozitivních účinků pro lidský organismus, které jistě znáte na vlastní kůži.

Odbourávání stresu

Ticho, ale i samotný pobyt v přírodě, napomáhají odbourávání stresu. Klid a ticho působí relaxačně a uklidňují celý organismus, dochází tak k poklesu srdečnímu i dechovému. Ticho přináší uklidnění a nedochází k vyplavování stresových hormonů. Organismus se uklidňuje a odbourává nahromaděný stres.

Zdravý růst buněk

Hipokampus je částí mozku, která je nesmírně důležitá pro učení a paměť. Je jedinou částí v našem mozku, ve které dochází k růstu nových mozkových buněk, tedy neuronů. Hipokampus se podílí na učení, uchovávání informací v paměti, orientaci v prostoru a řízení emocí. Vznik nových neuronů v hipokampu se však odvíjí od životního stylu. Podpořit růst lze fyzickou aktivitou, učením či pravidelným spánek. Pobyt v tichu a klidu podporuje také růst nových buněk v hipokampu, jelikož ticho dopřává dostatečnou možnost soustředění při učení a přináší klidný spánek. Tento buněčný růst je nesmírně důležitý pro zdraví mozku, procesy učení a paměť.

Kognitivní funkce

Jedna studie se zabývala tím, jak přemístění letiště v Mnichově v roce 2002 ovlivnilo zdraví a poznání místních dětí. Testovány byly děti, které docházely do třetí a čtvrté třídy žijící v blízkosti dvou letištních míst před a po přesunu. Dovednosti čtení, porozumění a dlouhodobá paměť dětí poblíž starého letiště se po přesunu zlepšily, zatímco výkony dětí v blízkosti nového místa pro letiště se zhoršily. Hluk má škodlivé účinky na soustředění, učení a paměť, ty však mohou být zvráceny tím, že si dopřejeme pravidelnou dávku ticha. Organismus se uklidňuje, nezažívá stres a mozek se dokáže lépe soustředit a také učit.

Dopřejte si více ticha

Existují velmi snadné způsoby, jak si dopřát více ticha. Nejčastěji se jedná o pobyt v přírodě, který na vás působí pozitivně i díky okolní fauně a flóře. I doma si však můžete dopřát více tichou atmosféru.

  • Vypněte veškerou zbytečnou elektroniku, která vydává hluk, jako je rádio, ventilátor, hučící počítač či televize. Dopřejte si doma dávku pravidelného ticha.
  • Navštěvujte klidná místa, například knihovny či galerie.
  • Dopřejte si denně několik minut ticha a klidu bez veškerých technologií.
  • Dopřejte si pravidelné procházky v přírodě či víkendové pobyty mimo město.
  • Zvolte si koníček, který vyžaduje klid a ticho, například malování, zahradničení apod.
  • Na noc si pořiďte špunty do uší.