Proč není dobré úplně vynechat sacharidy, když se snažíte zhubnout

Sacharidy neodmyslitelně patří ke zdravé stravě. Hlavním zdrojem sacharidů jsou potraviny s obsahem škrobu, jimiž jsou veškeré obilniny. Potraviny s obsahem škrobu (např.: brambory, rýže, chléb, těstoviny,…) by měly tvořit až třetinu jídla, která konzumujete. Měli bychom je jíst denně a měly by být součástí zdravé a vyvážené stravy. Ukazuje to statistika průvodce Eatwell.

Vybírejte si jídla, která jsou celozrnných odrůd. Jezte brambory se slupkou. Slupka obsahuje vlákninu, která je pro tělo prospěšná.

Proč potřebujeme potraviny s obsahem škrobu (sacharidy)

Potraviny s obsahem škrobu jsou výborným zdrojem energie a hlavním zdrojem živin v naší stravě. Stejně jako škrob obsahují vlákninu, vápník, železo a vitamíny B. Potraviny s obsahem škrobu obsahují méně než polovinu tuku.

Jak nám pomáhá vláknina a potraviny s obsahem škrobu

Vláknina je název pro řadu látek nacházejících se v buněčných stěnách zeleniny, ovoce, luštěnin a obilných zrn.

Vláknina nám může pomoci udržovat vaše střeva v dobré kondici a může vám pomoci ke pocitu plnosti. Z tohoto důvodu jsou odborníky při hubnutí doporučováno jíst potraviny s obsahem škrobu a brambory se slupkou.

Některé druhy vlákniny, které se nacházejí v ovoci a zelenině (jablka, mrkev, brambory, luštěniny), mohou být stráveny jen částečně a pomáhají snížit cholesterol v krvi.

Potravin s obsahem škrobu

Brambory

Jsou výborným zdrojem energie, vápníku, vitamínů B a draslíku. Obsahují také vitamín C . Brambory mají ve vašem jídelníčku důležitou roli. Jsou zdravou volbou, i když jsou vařené, pečené, drcené nebo pečené. Brambory smažené na oleji (např.: hranolky) nejsou tou správnou volbou pro zdravou stravu.

Skladování brambor na chladném, tmavém a suchém místě může zastavit jejich klíčení. Nejezte žádné zelené, poškozené nebo klíčící kousky brambor, protože obsahují toxiny, které můžou být škodlivé.

Chléb

Celozrnné a hnědé chleby nám dodávají energii a obsahují vitamíny B, vitamín E, vlákninu a širokou škálu minerálů. Narozdíl od hnědého chlebu má bílý chléb méně vlákniny, proto není doporučováno ho konzumovat.

Zdravá snídaně s celozrnným pečivem.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Výrobky z obilovin a rýže

Výrobky z obilovin se vyrábějí ze zrn. Celozrnné obiloviny mohou přispívat k našemu každodennímu příjmu železa, vlákniny, vitamínů B a bílkovin.

Ječmen, kuskus, kukuřice a tapioka se také považují za zdravé obilné výrobky.

Když nakupujete cereálie, zkontrolujte štítky na potravinách a porovnávejte produkty.

Rýže a obiloviny jsou vynikající volbou. Dávají nám energii, mají nízký obsah tuku a jsou levné. Pokud vařenou rýži nebo zrna necháte stát při pokojové teplotě, bakterie se množí a produkují toxiny, které můžou způsobit zvracení a průjem. Ohřátím jídla se těchto toxinů nezbavíte. Proto je nejlepší podávat rýži a obiloviny, hned jakmile jsou uvařeny.

Celozrnné těstoviny jsou další zdravou volbou ve vašem jídelníčku. Skládají se z těsta vyrobeného z tvrdé pšenice a vody a obsahují železo a vitamíny B. Těstoviny vám navíc pomohou k pocitu plnosti.

Akrylamid v potravinách s obsahem škrobu

Akrylamid je chemická látka, která vzniká tehdy, když se mnoho potravin, zejména škrobnatých ( brambory a chléb), vaří dlouhou dobu při vysokých teplotách (například při pečení, smažení, grilování, opékání a pečení).

Existují studie o tom, že akrylamid může způsobovat rakovinu.

Jak omezit vznik akrylamidu doma

  • Při vaření potravin s obsahem škrobu se zaměřte na zlatou až žlutou barvu (může být i světlejší).
  • Zkontrolujte balení – dodržujte pokyny při vaření.
  • Jezte pestrou a zdravou stravu!
  • Vyvarujte se smažení.
  • Syrové brambory neuchovávejte v lednici.

Zdroj: nhs.uk

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X