I když je sůl minerálem, který je životně důležitý pro normálně fungující lidské tělo, naše moderní denní strava jí obsahuje příliš mnoho. Krátkodobá konzumace nadměrného množství soli může vést ke zvýšení krevního tlaku . S postupem času vede hypertenze k srdečním onemocněním, mrtvici a mnoho let vysoké konzumace soli může vést k osteoporóze. Doporučená spotřeba soli pro průměrného dospělého je 6 gramů denně, u dětí ještě méně. Naše současné životní a stravovací návyky obvykle tuto dávku zdvojnásobují. Sůl sice dodává chuť pokrmům, ale existuje i celá řada dalších způsobů, kterými lze potraviny dochutit. Jaké jsou příznaky toho, že konzumujete velké množství soli? Podívejte se na ně.

1. Nadýmání

Existuje celá řada potravin, které způsobují nadýmání. Pokud se jim vyhýbáte a přesto se u vás tyto obtíže vyskytují, může to být právě z nadměrné konzumace soli. Sůl totiž způsobuje zadržování vody v těle. Je to proto, že se tělo snaží sůl ředit a právě hodně vody může způsobovat pocit nafouknutí.

2. Oteklé nohy

Příčinou oteklých nohou, kotníků a lýtek je často nadměrná konzumace soli. Jak již jsme se zmínili, naše tělo bude zadržovat vodu ve snaze zředit sůl. Tato nadbytečná voda se hromadí ve tkáních a způsobuje otok. Otok končetin se nazývá edém. Jedním z nejlepších způsobů, jak snížit otok, je snížit spotřebu soli.

3. Chuť na slané

Dostáváte často chuť na slané potraviny? To je jeden z nejběžnějších příznaků závislosti na soli a její nadměrné spotřeby.

4. Nadměrná žízeň

Někdy je to znamení jiných problémů, jako je diabetes, ale mohlo by to být také znamení, že jíte příliš mnoho soli.

5. Hypertenze

Díky nadměrnému zadržování vody v těle, které způsobuje větší spotřeba soli, dochází ke zvýšení krevního tlaku. Ten způsobuje velký tlak na ledviny, srdce, tepny a mozek. Mnoho lidí si ani neuvědomuje, že mají problém s krevním tlakem, nebo že jsou závislí na soli, dokud si nechají si kontrolovat krevní tlak u svého lékaře.

Krátkodobé potěšení z konzumace přílišného množství soli nestojí za dlouhodobé účinky na zdraví. Dotkli jsme se účinků na zdraví, ale podívejme se, co dalšího ještě způsobuje:

  • Ledvinové kameny – ledviny nejsou schopny odstranit velké množství soli a vytvářejí se tak kameny.
  • Osteoporóza – konzumace většího množství soli zvyšuje množství vápníku v moči. Pokud tělu nedodáváte potřebné množství vápníku, uvolní jej z kostí a zubů.
  • Rakovina žaludku

Jak omezit příjem soli?

Především se zaměřte na svou stravu. Jestliže konzumujete velké množství zpracovaných potravin či rychlého občerstvení, rozhodně tělu dodáváte velké množství soli. Kontrolujte štítky na potravinách. Volte takové, které mají nízký obsah sodíku. K dochucování pokrmů používejte bylinky, balzamikový ocet nebo čerstvou citronovou či limetkovou šťávu.