Pracujete občas i v noci? Máte obavy, jestli je to bezpečné? Zvažujete noční směny v těhotenství? Nová evropská studie uvádí, že pokud těhotné ženy pracují alespoň dvě noční směny týdně, může se zvýšit riziko potratu. Jak je to s prací v noci a zdravím?

Práce v noci u těhotných žen poškozuje placentu

Dánští vědci přišli s tímto výsledkem po analýze údajů od téměř 23 000 těhotných žen. Cílem observační studie bylo zjistit, jak může noční práce u žen ovlivnit pravděpodobnost potratu mezi 4. a 22. týdnem těhotenství. 

Po osmém týdnu těhotenství měly ženy, které v předchozím týdnu pracovaly dvě nebo více nočních směn, o 32 % vyšší riziko potratu než ženy, které do práce v noci vůbec nechodily. Riziko rostlo s počtem odpracovaných nočních směn za týden a také záleželo na tom, jaký počet nocí to byl za sebou. Vědci navíc uvedli, že je možné, že umělé světlo v noci narušuje biologické hodiny těla ženy a snižuje uvolňování melatoninu. Ten hraje důležitou roli v těhotenství, udržuje funkci placenty. 

Jelikož se jednalo o observační, tedy pozorovací studii, nelze výsledky svádět pouze na vliv noční práce, ale i např. zdravotní stav nebo genetické dispozice těhotných žen, které nebyly brány v úvahu.

Práce v noci u těhotných žen
pixabay.com

Můžou těhotné ženy pracovat v noci?

V Evropských zemích pracuje v noci 14 % žen alespoň jednou měsíčně. Český zákoník práce přímo nezakazuje noční směny v těhotenství. Nicméně každá nastávající maminka má právo svého zaměstnavatele požádat o přeřazení na denní práci, pokud jí noční směny nevyhovují. Zaměstnavatel nejen že jí ze zákona musí vyhovět, ale pokud by tím přišla o příplatky za noční práci, je povinen tento rozdíl finančně vyrovnat.

Každá maminka by měla zohlednit zejména charakter práce a to, jak se na noční směně cítí. V některých případech totiž může být práce v noci méně namáhavá, než ve dne. Například noční recepční v hotelu si může během noci v klidu zdřímnout, zatímco přes den ji stresují telefonáty nebo nepříjemní hosté. Obavy o budoucí spánkový režim miminka nejsou na místě, jeho spací návyky se tvoří až po narození.

spánkový režim u dětí
pixabay.com

Noční práce škodí zdraví všech

Noční služby jsou díky příplatkům velmi oblíbené hlavně u studentů a všech, kteří si chtějí přivydělat. Člověk byl ovšem stvořen k tomu, aby ve dne vykonával činnost a v noci odpočíval. Je pochopitelné, že jakákoliv změna z tohoto režimu se více či méně podepíše na vašem zdraví.

Noční směny škodí nejen těhotných ženám, ale celkově lidem, kteří na ně chodí pravidelně. Jsou sice dobře placené, ale narušují biorytmus těla, které si pak těžko na nový režim zvyká. Jedná se hlavně o směnné nebo nepřetržité provozy, kde se střídají denní a noční služby. 

Noční práce a zdraví
pixabay.com

Jaké jídlo si vzít na noční směnu 

Jídlo na noční směně by mělo být lehké a hlavně zdravé. Vyhněte se kofeinu a sladkostem. Jíst můžete proteiny, které najdete například v oříšcích. Pokud na sobě cítíte únavu, zkuste se více pohybovat. Je velmi lákavé si sednout. Pokud se vám chodit nebo běhat nechce, zkuste alespoň mluvit. 

Trpíte dlouhodobě únavou a noční práce vás vyčerpává? Možná za to může nedostatek železa.

Proti únavě mohou pomoci světla, v tmavém prostředí totiž mozek vytváří hormon, který uspává lidský organismus. Jestli máte možnost, snažte se využít každé volné chvíle a odpočiňte si. Po probuzení ale může trvat až 15 minut, než se úplně probudíte. 

Osvědčeným tipem je se před první noční směnou pořádně vyspat. Jsou ale lidé, kteří mnoho spánku nepotřebují a zvládnou 3-4 směny jen se 4 hodinami spánku denně.

Co jíst na noční směně
pixabay.com