Hledáte zaručený recept na dlouhověkost? Chcete si udržet dobrou fyzickou kondici až do zralého věku? Podle nejnovějších výzkumů je důležitý pravidelný pohyb. Možná vás překvapí jaký.

Jak bojovat s křehkostí

Podle posledních poznatků je jedním z největších zdravotních problémů u seniorů všeobecná křehkost. Vyplývá to i ze studie irských vědců z lékařské fakulty v Dublinu. Křehká tělesná schránka je náchylnější ke zraněním a drobným onemocněním, která se u osob vyššího věku mohou snadno rozvinout v závažný problém.

Zatímco mladí lidé se snaží sportem udržovat dobrou kondici, nabírat svalovou hmotu nebo zhubnout, u seniorů je cíl pohybových aktivit jiný: zabránit křehkosti.

Jaký je ideální sport pro seniory

Lidé ve zralém věku bývají často limitování omezenými možnostmi pohybu, sil i nedostatečnou pružností. Zároveň často neví, jaký pohyb by měli volit, aby jim vyhovoval a kde lze vhodný tělocvik vykonávat.

Vědecký tým z Irska shrnul výsledky 46 předchozích studií na téma pohybu v důchodu a výsledek byl jednoznačný. Ideální pohybovou aktivitou pro seniory je posilování, konkrétně vzpírání. 

Vzpírání závaží posiluje hned několik svalových skupin po celém těle. Ty jsou důležité pro celkové posílení organismu. Pokud má senior funkční svaly, nenamáhá tolik ostatní části těla, které již v tomto věku chřadnou. 

Sport je důležitý zejména v pozdním věku
Zdroj: pixabay.com

Komfortnější život v pozdním věku díky pohybu

Zároveň je třeba zmínit, že vysportovaný člověk má menší problémy s udržením rovnováhy a koordinací pohybů. To mu umožní lépe zvládat situace, kdy je třeba dávat zvlášť pozor- sbírání předmětů z podlahy, obouvání bot nebo třeba každodenní vstávání z postele. Tyto činnosti bývají u seniorů často problematické a dochází při nich ke zbytečným zraněním. Ta se, jak známo, s přibývajícím věkem hůře hojí a nezřídka je třeba použít invazivní řešení, jako např. kloubní náhradu.

Z výzkumu rovněž vyplývá, že u starších lidí je vhodné do stravy zařadit zdroj proteinu. Lze zvolit jak přirozenou formu, tedy maso, luštěniny, vejce a mléčné výrobky, nebo bílkovinné doplňky stravy.

Vyšší příjem bílkovin pomáhá s vytvářením svalové hmoty. Díky tomu je i proces cvičení efektivnější a výsledky zřetelnější.

Je vhodné zařadit do stravy zdroj bílkovin
Zdroj: pixabay.com