Omega-3 mastné kyseliny: Opravdu jsou tak zázračné? Co vlastně mohou či naopak nemohou udělat pro naše zdraví?

Konzumace omega-3 mastných kyselin je už řadu let doporučována pro své rozmanité zdraví prospěšné účinky na náš organismus. K nejčastěji uváděným pozitivům patří příznivý vliv na srdce a celý kardiovaskulární systém či podpora zdraví našeho mozku, zejména jako prevence před vznikem demence. Opravdu jsou všechna superlativa o omega-3 mastných kyselinách, která mezi lidmi i v médiích kolují, pravdivá?

Několik základních informací

Omega-3 mastné kyseliny jsou typem nenasycených tuků, které jsou často označovány též pojmem „zdravé tuky“, a jsou jedním z klíčových stavebních prvků buněčných membrán, zejména v mozku. Tyto kyseliny jsou esenciální, což znamená, že lidské tělo si je nedokáže samo vytvořit. Mastné kyseliny nebo jejich prekurzory musí být získávány ze stravy či potravinových doplňků. Mezi potravinové zdroje omega-3 mastných kyselin patří zejména tučné ryby, například losos, sardinky, makrela či sleď, tresčí játra a rybí oleje.

Protizánětlivé vlastnosti

Chronický zánět je spojován s rozvojem obezity, srdečních chorob i rakoviny. Bylo prokázáno, že omega-3 mastné kyseliny mají v lidském těle protizánětlivé účinky a mohou pomáhat snižovat markery zánětu, jako je C-reaktivní protein a interleukin-6. Ve skutečnosti jsou omega-3 mastné kyseliny považovány za jedny z nejúčinnějších lipidů schopných snižovat oxidační stres a zánět.

Vzoreček omega-3 mastné kyseliny.
Zdroj: pixabay.com

Snižují hladinu cholesterolu i krevní tlak

K dalším pozitivům patří příznivý vliv na hladinu cholesterolu. Studie prokazují, že omega-3 mastné kyseliny významně snižuje  hladinu triglyceridů a zvyšuje hladinu tak zvaného dobrého cholesterolu. Kromě toho též snižují hladinu špatného cholesterolu. Zvýšené triglyceridy a LDL cholesterol jsou spojeny se zvýšeným rizikem metabolického syndromu a srdečních onemocnění. Snížením markerů spojených se zvýšeným rizikem vzniku srdečních onemocnění mohou omega-3 mastné kyseliny podle dostupných porovnání existujících studií snížit riziko srdečních onemocnění u zdravých osob.

Omega-3 mastné kyseliny též zlepšují zdraví cév tím, že zvyšují biologickou dostupnost oxidu dusnatého. Výzkumy ukazují, že oxid dusnatý vyvolává dilataci uvolnění cév a vede k snížení krevního tlaku. Na druhou stranu ale výzkumy neprokázaly, že by užívání doplňků stravy s omega-3 mastnými kyselinami u pacientů s prokázanými kardiovaskulárními chorobami nebo zvýšenými rizikovými faktory pro jejich vznik mělo na zdraví pacientů výrazný vliv.

Zlepšení tolerance léčby rakoviny i deprese

Omega-3 mastné kyseliny mohou zlepšit účinnost a snášenlivost chemoterapie a představují potenciální podpůrnou léčbu pro osoby podstupující léčbu rakoviny. Konkrétně studie potvrdily, že pacientům s rakovinou hlavy a krku a prsu pomáhají udržet tělesnou hmotnost a snížit úbytek svalové hmoty. Jiná přehledová studie provedená na více než 2 000 účastnících rovněž prokázala příznivý vliv na depresi.

Co omega-3 mastné kyseliny nedokáží?

Konzumace omega-3 mastných kyselin nesnižuje riziko nepříznivých následků souvisejících se srdečními chorobami, jako je náhlá srdeční smrt, srdeční infarkt nebo mrtvice, a to ani u jedinců bez anamnézy onemocnění. Dlouho se též mylně předpokládalo, že konzumace omega-3 mastných kyselin účinně zabraňuje vzniku krevních sraženin. Nové studie ale naznačují, že účinky kyselin na vznik krevních sraženin jsou pouze zanedbatelné. Zvýšení příjmu omega-3 nemá též žádný vliv na diabetes 2. typu, nepředchází jeho vzniku, ani ho neléčí.

Výzkumy ukazují, že omega-3 kyseliny neovlivňují hladinu cukru v krvi, inzulinovou rezistenci ani glykosylovaný hemoglobin u osob s diabetem 2. typu či metabolickým syndromem. I když omega-3 mastné kyseliny údajně snižují komplikace u některých pacientů s rakovinou a první výsledky vypadají slibně. Neexistují žádné důkazy o tom, že by omega-3 působily preventivně proti vzniku rakoviny.

Vysoký cholesterol se dá účinně snížit nejen pomocí léků, ale také přírodními způsoby.

Zdroj: clevelandclinic.org, healthline.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, ncbi.nlm.nih.gov, cochrane.org, health.harvard.edu, onhealth.com, mayoclinic.org, sciencedirect.com, albertahealthservices.ca, nhs.uk

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X