Nedělní úzkost: Také si ničíte neděli myšlenkami na to, co přijde v pondělí?

Pro většinu z nás je jedním z nejkrásnějších okamžiků týdne páteční odpoledne. Myšlenka začínajícího víkendu spojeného s volnem, odpočinkem a časem stráveným s našimi blízkými má na mnoho z nás téměř magický účinek. Zatímco pátečního odpoledne se nemůžeme dočkat, nedělní odpoledne a večer mnoho z nás nenávidí. I když nechceme, neděli nám totiž často kazí stres způsobený podvědomým myšlením na to, co všechno nás v pondělí a během následujícího týdne čeká. Pokud je to i váš případ, vítejte mezi těmi, kteří trpí tak zvanou nedělní úzkostí.

Příznaky a příčiny

S přibývajícími minutami nedělního odpoledne si pravděpodobně všimnete, že se u vás stupňují některé nepříjemné příznaky, jako je neklid, podrážděnost, bolest hlavy, pocení či žaludeční nevolnost. Nedělní úzkost může postihnout kohokoli, děti i dospělé. Příčinou je obava z toho, že následující dny budou plné úkolů, povinností, nestíhání, stresu a školní či pracovní rutiny. Intenzivnější pocit úzkosti je spojen s tím, když se dotyčný v práci či ve škole navíc necítí dobře, například kvůli neshodám s kolegy či spolužáky.

Máte pocit, že se pondělí obáváte pouze vy? Neformální průzkum, který provedla společnost LinkedIn, prokázal, že podobné pocity zažívá většina z nás. Z více než 1000 dotázaných dospělých osob totiž  80 % uvedlo, že nedělní úzkost pravidelně zažívá. Plíživý pocit strachu, který v neděli pociťujeme, může být částečně produktem doby, ve které žijeme. Ne vždy také existuje snadné řešení, jak se ho zbavit. Existují ale různé metody, které vám mohou alespoň částečně ulevit. Především tehdy, pokud nedělní úzkost a napětí ničí život nejen vám, ale i vašemu okolí.

Brainstorming a organizace

Pokud máte pocit, že vás příští týden čeká obrovské množství práce a důležitých úkolů, může vám svým způsobem pomoci jejich určitá kategorizace. Nemusí se přitom jednat pouze o povinnosti spojené s prací, ale i s chodem domácnosti. Věnujte několik minut tomu, abyste si udělali seznam úkolů nebo prozkoumali možná řešení. Povinnosti, o kterých si myslíte, že vás čekají, rozdělte do tří kategorií:

  • věci, které musíte udělat
  • věci, které mohou počkat
  • věci, se kterými vám může někdo pomoci

Tato metoda vám pomůže utřídit si myšlenky a může se i stát, že díky ní zjistíte, že „žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří“.

Žena sedící smutně u okna.
zdroj: pixabay.com

Nestresujte se i samotným víkendem

Obvykle v pátek večer či v sobotu ráno si mnoho z nás naplánuje, co přes víkend vše udělá, od domácích prací přes návštěvu rodičů až po to, že konečně dočteme dlouho odkládanou knihu. Jenže pak jsme unavení, tak si v sobotu přispíme a strávíme den sledováním televize a psaním zpráv či voláním přátelům z gauče. V neděli jsme připraveni všechno dohnat. Spěcháme, abychom všechno nacpali do jednoho dne, což způsobí, že jsme rozmrzelí a podráždění. Příště si nevšímejte toho, co jste nestihli či nedokončili, a soustřeďte se na to, co jste udělali. Například na to, že jste se dobře vyspali, což jste pravděpodobně potřebovali. Když si budete vyčítat, že neděláte dost, vaši nedělní úzkost to jen zhorší.

Udělejte si neděli příjemnější

I když vás děsí nadcházející týden, zpříjemnění nedělního odpoledne a večera vám může pomoci trápení zmírnit. Zkuste především zaměstnat svou mysl i tělo činnostmi, které vás těší a baví. Pomoci mohou následující triky:

  • Využijte lépe pracovní týden, především páteční odpoledne – je poměrně běžné, že páteční odpoledne jsme o něco méně výkonní, často si říkáme, že to či ono necháme na příští týden. Proč ale neudělat některé úkoly místo v pondělí už v pátek? Podobně i doma, zkuste si najít čas na několik domácích prací už během týdne. Udělat každý večer jen jednu věc navíc vám může pomoci uvolnit si v neděli čas na sebe a na činnosti, která vás baví.
  • Udělejte si radost a hýčkejte se – naplánujte si na nedělní večer speciální pohoštění, například si objednejte jídlo z oblíbené restaurace, nebo si dopřejte dlouhou bublinkovou koupel.
  • Zpříjemněte si pondělí – rovněž na pondělí si naplánujte několik věcí, na které se těšíte, například videohovor se vzdálenými přáteli nebo třeba jen masku na obličej.
  • Buďte offline – ignorujte o víkendu všechny zprávy a e-maily týkající se práce. Vypněte služební telefon.

Víte, že pocity úzkosti i únavy často souvisí s konzumací rafinovaného cukru?

Zdroj: health.clevelandclinic.org, blog.linkedin.com, rightasrain.uwmedicine.org, wexnermedical.osu.edu

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X