I když preferujete zdravý životní styl, konzumaci klasického cukru se mnohdy nevyhnete. Pravdou však je, že většina osob konzumuje rafinovaný cukr ve vysokých dávkách, jelikož je obsažen v nesmírném množství potravin a produktů. Rafinovaný cukr není pro organismus zdravým a je považován za “drogu” 21. století. Co má rafinovaný cukr společného s pocity úzkosti a únavy?

Cukr

Cukr je obsažen v mnoha produktech, které konzumujeme, buchty, koláče, zákusky, ale i ve slané pečivo, sušenky, oplatky, sladkosti, jogurty, sodovky a různé další dobroty cukr obsahují. Mnohdy je skrytý v  potravinách, u kterých by vás to ani nenapadlo. Nadměrná konzumace rafinovaného cukru má na organismus škodlivé účinky. Kromě toho, že mnohdy stojí za vznikem obezity, která vede k problémům s krevním tlakem, je hrozbou vzniku cukrovky a dalších zdravotních obtíží. Jeho negativní vliv se týká i změn nálad a pocitů úzkosti.

Cukrový klam

Ve chvíli, kdy konzumujeme potraviny obsahující cukr, dopaminové receptory v mozku začínají náležitě pracovat a my pociťujeme pocity spokojenosti a potěšení. Proto často špatnou náladu či pocity smutku zaháníme sladkým jídlem. Tyto uklidňující pocity jsou tak trochu klamem. Následuje totiž rychlá změna.

Úzkost

Určitě to sami znáte, poté co zkonzumujete velký kus sladkého dortu, vydatnou dávku sušenek či oplatek, následuje únava a pocit vyčerpanosti (podobné pocity můžete mít i po vydatném obědu). Vaše tělo začíná uvolňovat inzulin, aby pomohl absorpci veškeré přebytečné glukózy, která prochází organismem, a snaží se o stabilizaci hladiny cukru v krvi. Organismus musí vydat opravdu mnoho energie, aby vše bylo znovu v normálu. Příliš mnoho cukru může vést také k tzv. mozkové mlze, ale i pocitům únavy a narušuje schopnost těla vyrovnávat se se stresem. Příliš mnoho cukru přináší také pocity úzkosti, jednoduše pohání negativní pocity, i když se na první pohled může zdát, že vás jich zbavuje. Zajídání sladkým není žádným efektivním pomocníkem od stresu, ani smutku.

Závislost na cukru

Zkusili jste někdy přidaný cukr absolutně vynechat z vaší stravy na delší čas? Tedy nekonzumovat jakékoliv potraviny, ve kterých je obsažen? Pokud byste to zkusili, pravděpodobně byste v prvních dnech zažívali velmi nepříjemné stavy, pocity slabosti, únavy, smutné nálady apod. Lidský organismus je totiž na pravidelné příděly cukru nesmírně zvyklí. Pokud byste však v tomto odstavení vydrželi, organismus by si opět zvykl, že musí fungovat tímto stylem. Zbavil by se tak závislosti na přidaném cukru.

Americká studie

Obyvatelé Spojených států jsou proslaveni svou nadměrnou konzumací cukru a zpracovaných potravin. Jedná se o standard, který souvisí i s tím, že jídlo průmyslově zpracované je finančně mnohem dostupnější než čerstvá zelenina, ovoce a maso. Podle American Heart Association by se měly americké ženy snažit, aby denně snědly maximálně šest čajových lžiček cukru, muži nanejvýš devět čajových lžiček. Průměrný americký občan však zpravidla zkonzumuje 22 lžiček cukru.

Zdroj obrázku: https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/30461553227