Problémy s usínáním se týkají nejčastěji starších osob, ale postihují i mladší jedince, kteří jsou zahlceni množstvím povinností, úkolů a stresových situací. Spánek je přitom pro celkové zdraví nesmírně důležitý. V ideálním případě byste každý den měli spát stejný počet hodin a chodit spát ve stejnou večerní hodinu.

Spánek

Spánek je relaxační fází organismu, během které se mění činnosti mozku. Ztrácíme vědomí, snižuje se citlivost na vnější podněty, uvolňuje se svalstvo, snižuje se také tělesná teplota a krevní tlak, zpomaluje se také dýchání. Celkově dochází ke snížení mentální a motorické aktivity, i když náš mozek přes noc neustále pracuje. Během spánku se totiž tělo celkově regeneruje, nabírá sílu na nový den a mozek v některých fázích spánku intenzivně pracuje. Ukotvují se myšlenky, vzpomínky a vše nově naučené.

Délka spánku

Délka spánku je u každého člověka velmi individuální, záleží na jeho věku, zdravotním stavu, fyzické konstituci, genetických dispozicích a také celodenním režimu. Ideální doba spánku však u dospělých osob činí 7-8 hodin, ale může kolísat v závislosti na výše zmíněných faktorech. V některých dnech může být vaše potřeba spánku vyšší i z důvodu jiného ročního období.

Problémy s usínáním

Mnoho osob dnes trápí především problémy s usínáním. Těsně před spaním si probíráme, co vše jsme za celý den stihli a zažili, mnohdy přemýšlíme nad starostmi a trápí nás stres. Za problémy s usínáním často stojí užívání elektronických zařízení těsně před spaním, především mobilů, notebooků či televize. Nezdravé je nejen světlo, které vyzařuje z těchto elektronických médií, ale i to, že stále mozek zavalujeme množstvím nových informací a obrazů.

Esenciální oleje

Přínosným pomocníkem, který podporuje dobré usínáním, mohou být různé druhy esenciálních olejů. Aromaterapie využívá olejů k navození různých stavů, ať už těch, které povzbuzují, koncentrují či uklidňují organismus. Některé esenciální oleje mohou příjemně uklidnit nervový systém a přinést pocit uvolnění, pomoc od stresu a přináší klid. Používán je například levandulový, meduňkový esenciální olej, esenciálním olej z bergamotu, santalového dřeva či kadidla.

Mix olejů

Připravit si směs na podporu usínání můžete velmi snadno doma a použít ji ve své aroma lampě, do difuzéru či smíchat s vodou a před spaním rozprášit v ložnici, trochu si můžete nastříkat také na polštář či použít na zápěstí.

Levandulový esenciální olej má uklidňující účinky, snižuje napětí a připraví vás na spánek.

Esenciální olej z kadidla preventivně snižuje chronický stres, pomáhá při úzkostech, ale také bolestech hlavy a posiluje imunitní systém.

Esenciální olej z cedrového dřeva přináší dřevitou vůni, která také navozuje příjemné pocity a uvolňuje organismu. Ideální pro relaxaci. Podporuje totiž produkci serotoninu, který způsobuje uvolňování melatoninu. Právě ten vylučuje tělo před spánkem. Lépe se vám tak bude usínat.

Bergamotový olej také uklidňuje tělo a mysl, zmírňuje nervové napětí stimulací dopaminu a serotoninu. Přináší mírné sedativní účinky a uvolnění.

Jak na to?

  • 20 kapek levandulového esenciálního oleje
  • 20 kapek esenciálního oleje z kadidla
  • 20 kapek esenciálního oleje z cedrového dřeva
  • 20 kapek esenciálního oleje z bergamotu
  • difuzér
  • malá tmavě zbarvená láhev s pevným víkem

Smíchejte všechny oleje a používejte směs do své aroma lampy, difuzéru či rozprašte s pomocí lahvičky s rozprašovačem. Olej můžete aplikovat i na zápěstí, aby se vám lépe usínalo. Nechte olejíčky jemně provonět vaši ložnici před spaním a pociťte ten příjemný pocit, které vám po chvíli navodí. Uchovávejte směs v tmavé sklenici s pevným víkem, aby vůně nevyprchala.