Nejen kysané zelí, jogurt či kombucha, zdraví našich střev prospívá i mnohé koření

Chcete zlepšit svůj imunitní systém, kvalitu spánku i náladu? Možná byste měli začít věnovat pozornost svým střevům. Kdysi byla naše trávicí soustava považována za relativně „jednoduchý“ systém, který se skládal v podstatě z jedné dlouhé trubice, kterou potrava procházela. To už ale dávno neplatí. Střevní mikroflóra ovlivňuje nejen naše trávení, ale má vliv i na naši duševní, emocionální a fyzickou pohodu. Udržovat ji v rovnováze nám mohou pomoci nejen probiotika z lékárny, i některé druhy koření.

Střevní mikrobiom a jeho důležitost

Neuvěřitelná složitost střev a jejich význam pro naše celkové zdraví je stále častěji zkoumaným tématem. Termín střevní mikrobiom či mikroflóra označuje mikroorganismy žijící v našich střevech. Zatímco některé mikroorganismy jsou pro naše zdraví škodlivé, jiné jsou neuvěřitelně prospěšné a pro naše zdraví nezbytné. Četné studie v posledních dvou desetiletích prokázaly souvislosti mezi zdravím střev a imunitním systémem, náladou, duševním zdravím, autoimunitními chorobami, endokrinními poruchami, kožními onemocněními i rakovinou.

Mnoho aspektů moderního života, jako je vysoká úroveň stresu, příliš málo spánku, konzumace zpracovaných potravin s vysokým obsahem cukru a užívání antibiotik, náš střevní mikrobiom poškozuje. Výsledkem pak může být celá řada zdravotních problémů fyzického i psychického charakteru. Jedním ze způsobů, jak zdravou střevní mikroflóru podpořit, je zařadit do našeho jídelníčku potraviny či doplňky stravy bohaté na probiotika. Věděli jste ale, že zdraví našich střev můžeme zlepšit i kořením, které používáme při vaření?   

Odhalené břicho ženy.
zdroj: unsplash.com

Kmín, zázvor i kardamom

Římský kmín je pikantní koření, které je důležitou součástí mnoha indických pokrmů. Podle odborníků může římský kmín pomoci našemu trávení, protože příznivě ovlivňuje enzymy, které jsou součástí trávicího procesu, a vylučování žluči, což pomáhá tělu lépe trávit tučná jídla. Podobné blahodárné vlastnosti na naše střeva mají i další druhy koření, které jsou pro indickou kuchyni typické, jako je zázvor či kardamom.

Hřebíček či skořice

Ostrá chuť a vůně hřebíčku nejenže ozvláštní svařené víno či vánoční perníčky, ale eugenol, který se v něm nachází, pomáhá také při zánětech a podporuje zdraví střev. S Vánocemi má mnoho z nás spojenu také skořici. I toto koření, které ozvláštní chuť mnoha sladkostí i cappuccina, má protizánětlivé účinky. Provedené studie naznačují, že skořicový esenciální olej může mít ochrannou roli proti zánětlivým onemocněním střev. Skořice je také plná silných antioxidantů, jako jsou polyfenoly, které pomáhají proti oxidaci a poškození, k nimž v těle dochází.

Fenykl

Dalším kořením šetrným ke střevům je fenykl, ze kterého si můžete připravit čaj nebo ho přidat do polévek či salátů. Prebiotické vlastnosti fenyklu pomáhají vyživovat probiotické bakterie ve střevech. Tím pomáhají obnovit rovnováhu ve střevním mikrobiomu a zlepšit celkové zdraví střev.

Bobkový list

Rovněž bobkový list má údajně silné účinky na trávicí systém, pomáhá snižovat toxicitu našeho těla a zklidňuje syndrom dráždivého tračníku. Obsahuje totiž určité jedinečné enzymy, které napomáhají trávení některých konkrétních bílkovin. Sušené bobkové listy se používají při nakládání a marinování, k ochucení dušených pokrmů, nádivek a ryb.

Kurkuma

Posledním protizánětlivým kořením, které může také podpořit vaše trávení a zdraví střev, je kurkuma. Zkuste si ji nasypat do polévek a koktejlů nebo ji přidat do míchaných vajíček či rýže. Studie ukazují slibnou souvislost mezi kurkuminem, látkou obsaženou v kurkumě, a zlepšením příznaků syndromu dráždivého tračníku. Do pokrmů s kurkumou nezapomeňte vždy přidat i trochu černého pepře, který pomáhá zvýšit biologickou dostupnost kurkuminu.

Velmi prospěšný pro náš organismus je také šafrán, nejdražší koření na světě.

Zdroj: mindbodygreen.com, ncbi.nlm.nih.gov, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, hindawi.com, healthdigest.com

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X