Všichni to určitě znáte – jdete nakoupit a pokud máte zrovna špatný den nebo nemyslíte na to, co přesně potřebujete nakoupit, naházíte do košíku věci, které byste za normálních okolností vůbec nekoupili. Odborníci tomu říkají impulzivní nakupování. Lákají vás slevy nebo skvělé akce typu 2+1 zdarma? Přečtěte si více o tomto chování a příště už budete mít nákupy pod kontrolou.
Jaké jsou důvody impulzivního nákupu
Výzkumy ukazují, že lidé často nakupují věci, které nepotřebují nebo vůbec neplánovali koupit. Stačí, že zapůsobí impuls, že danou věc musíte mít a šup – máte ji v košíku, ani nevíte jak. My jako spotřebitelé ale věříme, že se rozhodujeme vědomě, na základě toho, co chceme a co potřebujeme.
Prohlédněte nejčastější psychologické triky supermarketů, které vás vždy donutí odejít s plným vozíkem.
Nakupování je požitek
Máme sklon vybírat věci, které nás dělají šťastnějšími. Pokud jsme ve stresu, je sklon koupit si pěknou věc pro sebe větší. Impulzivním nákupem tak mohou být sladkosti nebo kniha. Některé ženy ale mohou mít na seznamu třeba kosmetiku.
Šance, která se nemusí opakovat
Jestli dostanete nebo uvidíte v obchodě nabídku, která je atraktivní a víte, že se nemusí opakovat, danou věc si prostě koupíte, i když i aktuálně nepotřebujete. V konečném důsledku tedy vůbec neušetříte. Všude okolo sebe můžete vidět slevy. Jsou to ale opravdu slevy, nemůže to být umělé navyšování cen? Stačí vidět 20% slevu na oblíbený kousek oblečení a mozek se nechá zmást myšlenkou, že je to opravdu dobrý a hlavně nutný obchod, který musíte provést.
Potřeba hromadit zásoby
Dělají to hlavně důchodci, kteří jsou schopni objet všechny obchody okolí a ve všech koupit jen ty věci, které jsou právě v akci. V obchodech se tvoří dlouhé fronty a jsme ve stresu, pokud si představíme, že daná věc už pro nás nebude k dispozici.
Co skutečně potřebujete k životu
Dalším z důvodů může být přesvědčení, že nakoupené potraviny opravdu sníme, džíny budeme opravdu nosit a pravidelně budeme používat drahou kosmetiku. V tomto ohledu jsme optimističtí. Nakupujeme také věci, které mají emocionální hodnotu. Vědci zjistili, že čím horší je nálada člověka, který vstoupí do obchodu, tím větší je pravděpodobnost, že provede impulzivní nákup.
V obchodě se soustřeďte jen na nakupování
Při nakupování dbejte na to, abyste opravdu nakupovali jen věci, které nutně potřebujete. Jestli se během nákupu budete věnovat rozhovoru s kamarádkou, nebo budete okřikovat děti, často se stane, že v nákupním košíku budete mít spoustu věcí, které vůbec nepotřebujete. Je to dané tím, že na rozhodnutí o koupi už vám nezbývá mentální prostor.
Výzkum naznačuje, že muži a ženy mají rozdílné druhy věci, které při impulzivních nákupech dávají do košíku. Je ale dokázáno, že pokud nakupují u opačného pohlaví, je pravděpodobnější, že zůstanou praktičtí a nakoupí skutečně to, co potřebují.
Také je větší předpoklad impulzivního nákupu u extrovertních lidí. Ti se nebojí komunikace, mají rádi společnost. Svědomití lidé ale budou více u nákupu přemýšlet a neovladatelný nákup je pro ně méně pravděpodobný. Lidé, kteří se cítí sebejistě, nebudou mít potřebu nakupovat věci, které nepotřebují. Opakem jsou ti, kteří se cítí nedokonalí a mají potřebu si nákupem něco kompenzovat.
Zdroj: brainfodder.org