Dýně – královna podzimu, která posiluje imunitu a vyhlazuje pleť

Podzim je čas sklizně dýní, cuket a patizonů. Vyzkoušejte jejich lahodnou chuť a zdravotní benefity, od posílení srdce až po zlepšení zraku. Dýňová sezóna právě začíná!

Dýně zlepšuje imunitu

Příroda nám sama nabízí potraviny, které v dané sezóně potřebujeme. Podzim je obdobím nachlazení a respiračních chorob, proto neváhejte a sáhněte právě po pokrmech z dýně.

Dýně obsahují vysoké množství vitamínu C. Abyste jej nezničili tepelnou úpravou, snažte se je konzumovat ne rozvařené na kaši. Můžete vyzkoušet třeba plátky pečené dýně s olivovým olejem, které necháte v troubě jen do polokřupava nebo pomazánku z nastrouhané čerstvé cukety.

Přírodní kolagen pro vaši pleť

Dýně obsahují pořádnou porci vitamínu A, který podporuje tvorbu kolagenu v našem těle. Zařaďte dýni do vašeho podzimního menu a vytvoříte si skvělou ochrannou vrstvu pro vaši pleť. Karoteny obsažené v dýních způsobují nejen jejich krásně oranžovou barvu, ale především chrání pokožku před volnými radikály. Většina z těchto látek je ukryta v dužině, proto ji při dlabání halloweenských dýní rozhodně nevyhazujte, ale využijte třeba do koláče.

Dýně jsou ideální podzimní zelenina
pixabay.com

Dýně chrání vaše srdce

Uvnitř dýní nalezneme chutná semínka, která jsou plná zdravé vlákniny a nenasycených mastných kyselin. Ty chrání vaše cévy a srdce, proto si přidejte hrst dýňových semínek do salátu nebo jimi ozdobte polévku. Stejně jako dužina i semínka z dýní nebo cuket obsahují beta karoten, který působí jako antioxidant a ochrana proti škodlivému LDL cholesterolu.

Pokrmy z dýně pomáhají hubnutí

Cukety, patizony a dýně obsahují rostlinnou vlákninu. Jeden hrnek nastrouhané dýně vám dodá cca 7g vlákniny, která ve vašem žaludku navodí pocit sytosti. Po jídle z dýně tak budete déle najezení a nebudete mít potřebu zahnat malý hlad rychlou svačinkou. 

Vyzkoušejte bábovku s nastrouhanou dýní, které sníte o kousek méně, nebo čínu s kostičkami patizonu místo masa.

Cukety obsahují řadu vitaminů
pixabay.com

Semínka z dýně zlepšují náladu

Dýňová semínka obsahují vzácnou aminokyselinu tryptofan, která podněcuje tvorbu serotoninu. Tento “hormon štěstí” je přímo zodpovědný za vaši dobrou náladu a kromě semínek jej můžete snadno a zdarma získat například z pobytu na sluníčku.

Vitamin A pro lepší vidění

Všechny plody z rodiny dýní, cuket a patizonů obsahují velké množství vitaminu A. Ten je důležitý pro správné fungování našeho zraku. Vitamín A je rozpustný v tucích, proto si dopřejte třeba krémovou dýňovou polévku se lžící zakysané smetany, nebo posypanou praženými dýňovými semínky s pár kapkami dýňového oleje.

Dýně hokkaido patří mezi nejoblíbenější druhy
pixabay.com

Dýně jako prevence rakoviny

Beta-karoten, který najdeme ve vysoké koncentraci zejména v zářivě oranžových druzích dýní, funguje jako velmi účinný antioxidant. V našem těle zabraňuje mimo jiné i rozvoji rakoviny. Dýně nefunguje jako léčba karcinomu, ale podstatně snižuje riziko jeho vzniku. 

Dýňová semínka pro zdravější prostatu

Více než polovina mužů nad 50 let trpí zvětšenou prostatou. Jedním z tradičních prostředků prevence je přitom konzumace dýňových semínek. Opět je třeba zdůraznit, že semínka z dýně fungují jako preventivní opatření, ne jako léčba již probíhajících problémů s prostatou. Dejte si hrst semínek do jídla nebo jimi posypte domácí pečivo, upečená semínka jsou krásně křupavá a mají oříškovou chuť.

Zdroj: activebeat.com

Martina Nosálková

Miluju chvíle ticha uprostřed lesa i cvrkot svých dvou mláďat. Věřím na přirozenost a rovnováhu. Pokud na světě existuje nějaký léčivý zázrak, je to síla přírody a její dary, které se musíme znovu naučit využívat.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X