Lysin je stavební kámen pro bílkoviny. Je to esenciální proteinogenní aminokyselina, kterou si lidské tělo neumí samo vyrobit, a proto jej musí přijímat v potravě. Je důležitý pro normální růst, svalovou výměnu a nezbytný pro tvorbu karnitinu. Dospělý člověk potřebuje asi 14 mg na kilogram tělesné váhy, u dětí je to zhruba trojnásobek.

Obzvláště důležitý je L-lysin, forma lysinu, hraje důležitou roli při vstřebávání vápníku, budování svalů a při rychlejším zotavování po chirurgických zákrocích. Také má důležitou roli pro produkci hormonů, enzymů a protilátek. Některé studie prokázaly, že pomáhá urychlovat hojení oparů a chrání před výskytem oparů nových.

Lysin může chránit před vznikem oparů a při jejich léčbě

Vřídky nebo puchýřky objevující se na rtech jsou prvními příznaky infekce, která se objevuje na rtech či v ústech. Jsou velmi nepříjemné a působí nevzhledným dojmem. Mohou se objevovat v období stresu nebo v případě oslabení imunitního systému. Předpokládá se, že lysin blokuje další aminokyselinu arginin, kterou virus oparu potřebuje.

Jedna studie zjistila, že denní přísun 1000 mg lysinu vedl k menšímu počtu oparů u 26 lidí, kteří byli náchylní k recidivujícím oparům. Další studie u 30 lidí zjistila, že při používání krému obsahujícího lysin, bylinky, minerály a zinek, u 40% lidí vymizely třetí den opary a u 87% v den šestý.

Může snížit úzkost blokováním receptorů odezvy na stres

Lysin může hrát důležitou úlohu při snižování úzkosti. Jedna studie zjistila, že blokuje receptory, které se podílejí na reakci na stres. Lysin může být také schopen pomoci lidem se schizofrenií, duševní poruchou, která narušuje vnímání jednotlivce vnějším světem, což často vede k neschopnosti porozumět realitě. I když je výzkum stále ještě v raných stádiích, lysin může mít potenciál zlepšit symptomy schizofrenie v kombinaci s předepsaným lékem.

Může zlepšit absorpci a retenci vápníku

Lysin může pomoci tělu udržet vápník. Předpokládá se, že lysin zvyšuje vstřebávání vápníku do střeva. Zdá se, že lysin chrání naše kosti a může také hrát důležitou roli v tom, jak je vápník transportován do našeho těla. Jedna studie provedená ve zkumavce zjistila, že buňky, které se vyvíjely bez lysinu, měly zvýšený úbytek vápníku.

Může podporovat hojení ran tím, že pomáhá vytvářet kolagen

V živočišné tkáni se lysin aktivuje v místě rány a pomáhá urychlit proces regenerace. Je potřebný pro tvorbu kolagenu, který podporuje regeneraci a pomáhá udržovat strukturu kostí i pokožky. Kromě toho působí jako vazebná látka, díky čemuž se zvyšuje počet nově vytvořených buněk v ráně. Dokonce může podpořit vznik nových cév.

Hojení ran je však komplexní proces, který vyžaduje nejen lysin, ale i celou řadu vitamínů a minerálů a lysin v tomto procesu hraje velmi důležitou roli. Dosavadní studie se zaměřují pouze na perorální doplňky při hojení ran a není známo, zda by mohl být účinný lysin přímo na rány. Nicméně jedna studie zjistila, že aplikace gelu obsahujícího lysin na ránu vředu vedla ke snížení infekce a rychlejšímu hojení.

L-lysin – struktura

Další potenciální přínosy

Jedna studie ukázala, že lysin může pomoci lidem s diabetem snížit odezvu krevního cukru. Účinnost je však stále nejasná. Studie u 50 dospělých pacientů s deficitem lysinu a vysokým krevním tlakem zjistila, že doplňky obsahující lysin pomohly snížit krevní tlak.

Nejlepší potravinové doplňky a zdroje

Lysin se nachází v potravinách, které mají přirozeně vysoký obsah bílkovin, zejména je to maso a mléčné výrobky, a také v menších množstvích v rostlinných potravinách. Vysoký obsah lysinu najdeme například v těchto potravinách:

  • Maso – kuřecí, hovězí jehněčí
  • Mořské plody – mušle, krevety, ústřice
  • Ryby – losos, treska, tuňák, krevety
  • Mléčné výrobky – mléko, sýry, jogurt
  • Zelenina – brambory, paprika, pórek
  • Ovoce – avokádo, sušené meruňky a hrušky
  • Luštěniny – sója, fazole, cizrna, čočka
  • Ořechy a semena – makadamové ořechy, arašídy, kešu a semínka dýňová
  • Obiloviny – quinoa, amarant, pohanka

Sečteno a podtrženo

Lysin je esenciální aminokyselina s mnoha přínosy, od prevence oparů až po snížení úzkosti a podpory hojení ran. Živočišné potraviny, jako je maso, ryby a mléčné výrobky, dodávají největší množství lysinu, ale najdete také slušné množství v rostlinných potravinách, jako jsou brambory, avokádo a sójové produkty. Bez dostatečného množství lysinu nemusí být vaše tělo schopno produkovat dostatečné nebo vhodné hormony a imunitní buňky.