Brokolice: Pozor na jeden málo známý vedlejší efekt její konzumace

Také patříte mezi ty, které s chutí konzumují brokolici na mnoho způsobů? Pokud ano, tak jistě víte, že tato brukvovitá zelenina je plná vitamínů a minerálů. Její pravidelná konzumace tak přináší našemu organismu řadu pozitivních účinků. Na druhou stranu je ale třeba upozornit na to, že někteří lidé by měli být v souvislosti s brokolicí obezřetní.

Brokolice a cukrovka

Brokolice a též stále oblíbenější brokolicové klíčky obsahují látku zvanou sulforafan. U té bylo v některých studiích prokázáno, že zvyšuje citlivost na inzulín a snižuje hladinu cukru v krvi. Sulforafan vlastně vzniká až při krájení nebo žvýkání brokolice v důsledku reakce mezi glukosinolátovou sloučeninou zvanou glukorafanin a enzymem myrosinázou, které jsou v brokolici koncentrovány. Konzumace brokolice i další brukvovité zeleniny, jako je zelí, kapusta či květák, je tak spojována s nižším rizikem cukrovky 2. typu.

Výhodou brokolice je to, že se může jíst jak syrová, tak tepelně upravená vařením, dušením, pečením či smažením. Mějte na paměti, že nejlepším způsobem, jak zvýšit využitelnost sulforafanu, je konzumovat brokolici a brokolicové výhonky syrové nebo lehce dušené, případně přidávat do vařené brokolice aktivní zdroje myrosinázy, jako je prášek z hořčičných semínek.

Vařená brokolice v hrnci s vodou.
zdroj: pexels.com

Brokolice a vitamín K

Kromě toho, že brokolice vyrovnává hladinu cukru v krvi, obsahuje také velké množství kyseliny listové,  manganu, draslíku a vitamínu C. V neposlední řadě je brokolice velmi bohatá i na vitamín K, který má zásadní vliv pro správné srážení krve.

Jeden šálek syrové brokolice obsahuje 92 mikrogramů vitamínu K, stejné množství brokolice, která byla podušena, obsahuje 220 mikrogramů a uvařená mražená brokolice 162 mikrogramů vitamínu K. Doporučená denní dávka vitamínu K pro dospělé je přibližně 90 mikrogramů. Potřeba vitamínu K se liší v závislosti na věku, pohlaví, zdravotním stavu či užívaných lécích. A právě v souvislosti s tím se dostáváme k jednomu vedlejšímu efektu přílišné konzumace brokolice, o kterém se příliš nemluví.

Pozor na léky na ředění krve

V případě, že užíváte léky na ředění krve, byste měli brokolici konzumovat pouze s mírou. Důvodem je skutečnost, že potraviny s vysokým obsahem vitamínu K mohou u pacientů snižovat účinek těchto léků, a tím zvyšovat riziko vzniku krevní sraženiny. A jak víme, vitamínu K najdeme v brokolici opravdu velké množství. Léky na ředění krve, jako je například warfarin, se obvykle předepisují lidem, kteří prodělali infarkt, trpí nepravidelností srdečního rytmu nebo mají jiné problémy související s krví.

Vitamín K je hojně obsažen i v jiných druzích zeleniny, například v mangoldu, kapustě, špenátu, květáku, zelených fazolkách či hrášku. Lidé užívající léky na ředění krve by tak měli konzumaci těchto potravin plánovat tak, aby jich nekonzumovali příliš mnoho v krátkém časovém úseku.

Jakých chyb se mnoho z nás nevědomě dopouští při vaření zeleniny?

Zdroj: healthfully.com, medicalnewstoday.com, ncbi.nlm.nih.gov, pubs.acs.org, medlineplus.gov

Martina Šťastná

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.

X