Co je to bazální metabolismus a jak zrychlit spalování tuků

Co může za spalování tuků ve vašem těle? Dá se nějak ovlivnit rychlost hubnutí? Proč jdou vaší kamarádce kila dolů rychleji, než vám? Zjistěte si vše potřebné o tom, jak fungují chemické procesy ve vašem těle a nastartujte efektivní hubnutí.

Co znamená bazální metabolismus

Metabolismus je souhrn všech chemických procesů, které probíhají v našem těle. Zahrnuje jak trávení potravy, tak i například dýchání. Možná už jste někdy slyšeli, že někdo si stěžoval na to, že má pomalý metabolismus nebo možná jste si na to stěžovali i vy sami. Čím je to způsobeno a nemůže být skutečná příčina někde jinde?

Minimální množství energie, které vaše tělo potřebuje k uskutečnění všech základních procesů, se jmenuje bazální metabolismus. Abyste zjistili, jaký je váš bazální metabolismus, využijte internet a pomoc speciálních kalkulaček. Hodnota bazálního metabolismu se vypočítává díky speciální Harris-Benedictově rovnici. 

Každý spalujeme jinou rychlostí

Ne všichni máme stejné hodnoty bazálního metabolismu. Když někdo řekne, že má pomalý metabolismus, vlastně to znamená, že jeho tělo neumí dostatečně rychle strávit přijímanou potravu a přeměňovat ji na energii a následně tím dochází k horšímu spalování. To, jak rychlý a jak pomalý metabolismus máme, je ovlivněno celou řadou faktorů:

  • věkem
  • pohlavím
  • stravováním
  • pohybem
  • genetikou.

Obecně platí, že muži mají rychlejší metabolismus než ženy

Pomalý metabolismus a hubnutí

Tvrzení, že obézní lidé mají pomalejší metabolismus než hubení, není pravda. Dokonce je to přesně naopak. Lidé s nadváhou mají rychlejší metabolismus, neboť jejich tělo potřebuje mnohem více energie k vykonávání základních úkonů. Čím to tedy je, že kila nejdou dolů? 

Nejčastěji je na vině špatný kalorický příjem a výdej. Jakmile si totiž začnete svůj denní příjem i výdej poctivě počítat, ve většině případů zjistíte, že přijímáte mnohem více energie, než jste si mysleli. Problém tedy není v pomalém metabolismu, nýbrž v moc vysokém energetickém příjmu. 

Ženy při cvičení v posilovně.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Jak zrychlit metabolismus

Pokud si přepočítáte svůj denní kalorický příjem a výdej a zjistíte, že příjem je opravdu několikrát vyšší než výdej, upravte svůj jídelníček a přidejte do svého rozvrhu i fyzické aktivity, abyste podpořili spalování. Jakmile budete mít přehled o tom, kolik toho denně přijmete a kolik spálíte a i přesto nebudete dosahovat požadovaných výsledků, vyzkoušejte některý z následujících triků pro nakopnutí a zrychlení metabolismu:

  • věnujte se aerobním aktivitám
  • posilujte
  • buďte aktivní během dne (preferujte chůzi před jízdou v autě a podobně).

Co se týče nápojů, metabolismus po ránu pořádně nakopne i hrnek kávy. Vyzkoušejte také pití čajů na podporu hubnutí, například oblíbený matcha dokáže zrychlit metabolismus spalování tuků

Metabolismus a zdraví

Bohužel v některých případech je váš metabolismus pomalejší kvůli nemocem, kterými trpíte. Je vědecky podloženo, že pomalým metabolismem trpí lidé s cukrovkou, poruchami štítné žlázy nebo hormonálními poruchami. I tak byste ale měli zařadit pohyb do svého každodenního života a zaměřit se na to, co jíte.

Až si příště vaši známí postěžují na to, že mají pomalý metabolismus, schválně se jich zeptejte jaký mají denní příjem a výdej. Dost pravděpodobně vyjde najevo, že o těchto hodnotách nemají přehled  a že metabolismus jim funguje zcela normálně. Nebo je na vině některé onemocnění, kterým trpí. Dodržováním zásad zdravé životosprávy a dostatečným pohybem se ale dá spousta věcí ovlivnit. 

Zdroj: nhs.uk

Kateřina Matoušková

Ráda píšu, fotím, čtu a chodím do přírody, protože co je lepší, než čerstvý vzduch a pocit svobody? Možná jen šálek horké kávy, bez kterého si neumím představit žádné ráno.

Líbil se vám tento článek? Dejte mu 5 hvězdiček. :)

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.