Zelený čaj je jedním z nejběžněji konzumovaných čajů na světě. Extrakt ze zeleného čaje je jeho koncentrovanou formou, jedna kapsle obsahuje stejné množství ingrediencí jako průměrný šálek zeleného čaje. Stejně jako zelený čaj, i extrakt z něj je skvělým zdrojem antioxidantů. Ty jsou pro nás prospěšné, protože podporují činnost srdce, jater a mozku a vylepšují naši pleť. Zmenšují také riziko rakoviny. Mnoho studií již prozkoumalo schopnost tohoto extraktu podporovat hubnutí. Většina přípravků na hubnutí ve skutečnosti zelený čaj rovněž využívá. Tento článek odhalí 10 vědecky ověřených příznivých vlastností extraktu ze zeleného čaje.

1. Vysoký obsah antioxidantů

Zdravotní účinky extraktu ze zeleného čaje způsobuje především vysoký obsah antioxidantů. Antioxidanty pomáhají snižovat oxidační stres tím, že bojují proti ničení buněk volnými radikály. Toto buněčné poškozování se pojí se stárnutím a mnoha chorobami. Polyfenolové antioxidanty nazývané katechiny tvoří většinu obsahu antioxidantů v extraktu ze zeleného čaje. Mezi katechiny můžeme najít epigallokatechin (EGCG), který má ze všech antioxidantů nejvýraznější účinky na naše zdraví.

Studie ukázaly, že extrakt ze zeleného čaje zvyšuje kapacitu antioxidantů v těle a chrání je před oxidačním stresem. Studie zkoumala třicet pět obézních lidí, kteří užívali 870 mg extraktu ze zeleného čaje po dobu osmi týdnů. Kapacita antioxidantů v krvi se jim zvýšila v průměru z 1.2 na 2.5 μmol na litr. Extrakt ze zeleného čaje podporuje kapacitu antioxidantů, které mohou pomoci předcházet četným onemocněním a zdravotním problémům.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje je bohatý na antioxidanty zvané katechiny, které zvyšují kapacitu antioxidantů a chrání před oxidačním stresem.

2. Podporuje zdraví srdce

Oxidační stres zvyšuje vytváření tuků v krvi, což zapříčiňuje záněty a vede k vysokému krevnímu tlaku. Naštěstí dovedou antioxidanty obsažené v extraktu ze zeleného čaje snižovat tyto záněty a krevní tlak. Dovedou také zajistit absorpci tuků do buněk, čímž pomáhají snižovat hladinu tuků v krvi. Studie provedla test na 56 obézních lidech s vysokým krevním tlakem. Každý den po dobu tří měsíců užívali 379 mg extraktu ze zeleného čaje. Poté zaznamenali značný pokles krevního tlaku v porovnání s těmi, kteří extrakt neužívali. Snížila se navíc jejich hladinu tuků v krvi, včetně triglyceridů a cholesterolu.

Jiná studie byla provedena na 33 zdravých lidech, kteří užívali 250 mg extraktu ze zeleného čaje každý den po osm týdnů. Snížila se jim hladina cholesterolu o 3.9 až 4.5 %. Jelikož vysoký krevní tlak a vysoká hladina tuků v krvi představují rizikové faktory, jejich regulace může zlepšit zdraví srdce i celého organismu.

Závěr: Katechiny v zeleném čaji mohou pomáhat snižovat krevní tlak a zlepšit hladinu tuků v krvi, což zlepšuje zdraví srdce.

3. Je dobrý na mozek

Antioxidanty v extraktu ze zeleného čaje, obzvlášť EGCG, chrání mozkové buňky před oxidačním stresem.

Tato ochrana může pomoci snížit míru poškození mozku, které by mohlo vést k mentálním poruchám a mozkovým chorobám, jako je Parkinsonova a Alzheimerova choroba nebo demence. Extrakt ze zeleného čaje umí snížit účinky těžkých kovů, jako je železo či měď, které mohou mozkové buňky poškozovat.

Prokázalo se také, že extrakt má dobré účinky na paměť, protože obnovuje spojení v různých částech mozku.

Studie provedená na 12 lidech dala účastníkům vypít perlivý nápoj obsahující 27.5 gramů extraktu ze zeleného čaje nebo placebo. Poté pracovali účastníci na paměťových testech s obrázky, které měly prověřit funkce jejich mozku. Skupina, která dostala extrakt ze zeleného čaje, pocítila zvýšenou funkci mozku a lepší provedení úkolu v porovnání s druhou skupinou.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje má pozitivní vliv na zdraví mozku a paměť a může chránit mozek před onemocněními.

4. Pomáhá při hubnutí

Extrakt ze zeleného čaje obsahuje spoustu katechinů a rozumné množství kofeinu. Tato kombinace ingrediencí je zodpovědná za jeho schopnost pomoci při hubnutí. Katechiny i kofein totiž regulují hormony, které způsobují termogenezi.

Termogeneze je proces, při němž naše tělo pálí kalorie, aby strávilo jídlo, přičemž produkuje teplo. Zelený čaj zrychluje tento proces, protože přiměje naše tělo spalovat kalorie efektivněji, což ve výsledku vede k hubnutí.

Studie dala 14 účastníkům kapsli obsahující směs kofeinu, EGCG ze zeleného čaje a jeho extraktu a účastníci měli tuto směs jíst před každým jídlem. Poté se podívali na to, kolik kdo spálil kalorií. Zjistilo se, že účastníci během následujících 24 hodin spálili v průměrů 179 kalorií.

Jiná studie ukázala, že 10 zdravých mužů spálilo o čtyři procenta více kalorií během dvaceti čtyř hodin po konzumaci kapsle z extraktu ze zeleného čaje, která obsahovala 50 mg kofeinu a 90 mg EGCG.

A aby toho nebylo málo, jedna dvanáctitýdenní studie zahrnující 115 žen s nadváhou, dala účastnicím 856 mg extraktu ze zeleného čaje. Úbytek hmotnosti se pak pohyboval mezi jedním kilem.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje může vést k hubnutí, protože zvyšuje počet kalorií, které naše tělo spálí během termogeneze.

5. Může podpořit činnost jater

Katechiny v extraktu ze zeleného čaje mohou také podpořit snížení zánětů způsobených onemocněními jater. V nedávno provedené studii dostalo osmdesát účastníků trpících problémy z játry 500 mg extraktu ze zeleného čaje nebo placebo každý den po dobu 90 dnů. Skupina, která užívala extrakt ze zeleného čaje, zaznamenala výrazný úbýtek enzymů v játrech, což signalizuje zlepšení jejich zdraví.

V podobné studii užívalo 17 pacientů 700 ml zeleného čaje, který obsahoval alespoň 1 gram katechinů. Pili jej denně po dvanáct týdnů a zaznamenali pokles množství tuku v játrech, zánětu a oxidačního stresu. Je však důležité držet se doporučovaného dávkování extraktu, protože nadměrné množství může játrům spíše uškodit.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje zlepšuje zdraví a funkci jater, protože snižuje záněty a oxidační stres.

6. Může snížit riziko rakoviny

Životní cyklus běžných buněk tvoří neustálé odumírání a následný růst, protože za každou zemřelou buňku tělo vytváří novou, která ji nahradí. Tento proces udržuje buňky aktivní a zdravé. Tento balanc se ale může narušit, když se objeví rakovina. Naše tělo začne v nadměrné míře produkovat buňky a jiné buňky umírají, i když by ještě neměly. Antioxidanty v extraktu ze zeleného čaje, obzvlášť EGCG, mají příznivé účinky na tuto buněčnou rovnováhu.

Studie prověřila účinky po užívání 600 mg katechinů ze zeleného čaje každý den po dobu jednoho roku pacienty se zvýšeným rizikem vzniku rakoviny prostaty. Zjistilo se, že pravděpodobnost vývoje rakoviny byla u lidí pijících zelený čaj tříprocentní, zatímco u zbytku desetiprocentní. Ženy nacházející se v období menopauzy s rizikem vývoje rakoviny prsu zaznamenaly zmenšení rizikovosti, pokud denně po celý rok konzumovaly 1.315 mg extraktu ze zeleného čaje.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje pomáhá udržovat buňky zdravé. Může pomoci předcházet některým druhům rakoviny, ale na tomto poli je potřeba provést více výzkumů.

7. Látky v něm mohou být dobré na pleť

Ať už užíváte potravinové doplňky nebo nějaké krémy, zelený čaj a extrakt z něj zlepšuje zdraví pokožky. To dokázal rozsáhlý průzkum – extrakt ze zeleného čaje pomáhá léčit řadu kožních problémů, jako jsou bradavice, červenání nebo loupání. Může být prospěšný i při léčbě akné nebo při boji s vráskami.

Tak například studie, při níž účastníci konzumovali 1500 mg extraktu ze zeleného čaje každý den po dobu čtyř týdnů, prokázala viditelné snížení podrážděnosti pleti způsobené akné. Extrakt ze zeleného čaje navíc zjevně pomáhá předcházet stavům jako ztráta pružnosti, záněty, předčasné stárnutí a rakovina způsobená vstřebáváním UV záření.

Studie na deseti lidech, kteří si nanášeli krém z extraktu ze zeleného čaje po dobu šedesáti dní, prokázala zlepšení pružnosti pleti. Studie také ukázaly, že užívání extraktu ze zeleného čaje uklidňuje pleť podrážděnou z nadměrného ozáření sluncem. Přidávání extraktu ze zeleného čaje do kosmetických produktů má také hydratační účinky na pleť.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje pomáhá předcházet a léčit četné problémy s pletí.

8. Zlepší cvičení a uzdravování

Extrakt ze zeleného čaje pomáhá také při cvičení. Zlepšuje schopnost provádět cviky správně a podporuje následnou rekonvalescenci. Cvičení samo o sobě má plno příznivých účinků na zdraví, ale produkuje oxidační stres, čímž ničí buňky v těle. Naštěstí dokáží antioxidanty jako katechiny v extraktu ze zeleného čaje snížit toto poškozování buněk a oddálit svalovou únavu. Studie provedená na 35 mužích ukázala, že extrakt ze zeleného čaje spolu se silným tréninkem po dobu čtyř týdnů, zlepšuje hladinu antioxidantů v těle.

16 sprinterů, kteří užívali extrakt ze zeleného čaje po čtyři týdny, zaznamenalo zvýšenou ochranu proti oxidačnímu stresu, který se vytváří pravidelným sprintováním. Další studie provedená na 14 mužích, kteří konzumovali extrakt ze zeleného čaje po čtyři týdny, zjistila, že se jejich uběhnuté vzdálenosti zvýšily o 10.9 %.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje zvyšuje ochranu antioxidantů proti oxidačním škodám způsobeným cvičením. To zajišťuje lepší schopnost provádět cviky a následně se uzdravit.

9. Může pomoct snížit hladinu cukru v krvi

Katechiny v zeleném čaji, obzvlášť EGCG, zlepšují citlivost na insulin a regulují výrobu cukrů v krvi, což obojí může přispět ke snížení hladiny cukru v krvi. 14 zdravých účastníků studie dostalo sladidlo, 1.5 gramů zeleného čaje nebo placebo. Skupina, která dostala zelený čaj, zaznamenala zlepšení tolerance cukru v krvi už po třiceti minutách a následně vykazovala lepší a lepší výsledky oproti ostatním skupinám.

Další studie ukázala, že extrakt ze zeleného čaje pomohl zlepšit citlivost na insulin u zdravých mladých mužů o 13 %. Analýza celkem 17 studií, které zkoumaly extrakt ze zeleného čaje, zjistila, že je užitečný při snižování hladiny cukru v krvi a že také může pomoci snížit hladinu hemoglobinu A1C, což je indikátor hladiny cukru v krvi za poslední 2-3 měsíce.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje zvyšuje citlivost na insulin a toleranci míry cukru v krvi, protože snižuje množství hemoglobinu A1C a cukrů v krvi.

10. Snadno ho zařadíte do jídelníčku

Extrakt ze zeleného čaje najdete ve formě kapslí, prášku nebo tekutiny. Tekutý extrakt můžete smíchat s vodou, prášek můžete přidat do smoothie nápojů. Má poměrně výraznou chuť.

Doporučené denní množství extraktu ze zeleného čaje je 250-500 mg. Toto množství můžete zajistit také 3-5 šálky zeleného čaje (zhruba 1.2 litru). Je ale důležité uvědomit si, že ne všechny extrakty ze zeleného čaje se vyrábí stejně. Některé obsahují sušené listy zeleného čaje, jiné pouze katechiny. Katechin, který se pojí s nejvýraznějšími zdravotními přínosy, se jmenuje EGCG, ujistěte se, že jej váš doplněk stravy obsahuje. Nejlepší je užívat extrakt ze zeleného čaje spolu s jídlem. Jak překračování doporučeného množství, tak užívání na lačný žaludek, může způsobit vážné zdravotní problémy s játry.

Závěr: Extrakt ze zeleného čaje můžete užívat jako kapsle, tekutiny nebo prášek. Doporučené množství je 250-500 mg denně po jídle.

Závěrečné řádky

Díky svému vysokému obsahu antioxidantů je extrakt ze zeleného čaje skvělým pomocníkem k lepšímu zdraví. Mnoho studií prokázalo, že extrakt ze zeleného čaje může pomoci s hubnutím, snížením hladiny cukru v krvi, prevencí onemocnění a uzdravení se po cvičení. Může také vylepšit vaši pleť a uzdravit játra, snížit hladinu tuků v krvi, regulovat krevní tlak a zlepšit zdraví mozku.

Užívat jej můžete jako kapsli, tekutinu nebo prášek. Doporučené množství je 250-500 mg denně a nejlepší jej užívat jej spolu s jídlem. Ať už chcete zlepšit své zdraví, snížit riziko vzniku onemocnění nebo zhubnout, extrakt ze zeleného čaje je snadným způsobem, jak do svého jídelníčku zařadit spoustu antioxidantů.