Jídla vařená doma, pokud k jejich přípravě použijeme čerstvé potraviny, jsou výhodnější, než kupované polotovary. Důvod je prostý – domácí pokrmy jsou levnější a chutnější. Pokud člověk věnuje výběru potravin náležitou pozornost, může být jeho jídelníček výživnější, než stejná jídla kupovaná v obchodě.

Kdy a co připravit předem

Předem připravené pokrmy se hodí tehdy, když je málo času, nebo se musí o sebe postarat lidé, kteří neumějí vařit. Pak je lepší správný výběr polotovarů či hotových jídel, než nesprávná domácí příprava. Výběru v obchodě je však třeba věnovat pozornost a nekupovat polotovary s vysokým obsahem tuku a cukru a s nedostatečným množstvím základních živin.

Vaření podle rozpočtu

Pokud chceme dodržovat stanovený rozpočet, mohou být doma připravovaná jídla levnější než kupovaná. Také si lze jídlo navařit do zásoby a zmrazit je na pozdější dobu. Ze zbytků se dá připravit chutná polévka. Některé nejlevnější potraviny, jako například luštěniny, rýže, těstoviny, brambory a ostatní druhy zeleniny, patří zároveň k nejvýživnějším.

Zdravá domácí kuchyně

Naučit se pravidlům správné přípravy, zpracování a ukládání potravin, stejně tak vyváženému jídelníčku, není nic těžkého. Výhodou domácí stravy je, že máte přehled o kvalitě potravin a navíc si můžete sami určit nejzdravější způsob jejich přípravy. Například zelenina v polotovarech se většinou vaří, chladí, zmrazuje a zase ohřívá, čímž se ztrácejí důležité živiny, zvláště vitaminy B a vitamin C.

Původní obsah živin v zelenině se nejlépe uchová zpracováním těsně před vařením a pak co nejrychlejším podušením, uvařením nebo ohřátím v mikrovlnce. Také lépe vypadá a lépe chutná. Použijete-li zeleninový vývar do omáčky nebo na šťávu, ztratí se jen nepatrné množství těchto látek. Správně vařené jídlo má až třikrát vyšší hodnotu než jídlo připravované nesprávně.

Vaření je potěšením

Jídlo je nejen nezbytností, ale také jedním z největších potěšení, zvláště, když můžeme vařit pro své blízké nebo milé hosty. Stejně tak i jeho příprava může přinášet potěšení. Vaření by měla být zajímavá, tvořivá a odpočinková činnost. Do kuchyně můžete nalákat i děti a nechat je experimentovat a bavit se pod vaším dohledem.