Čerstvé klíčky nejčastěji zdobí různé druhy zeleninových salátů. Klíčky však neslouží jen jako estetická ozdoba, ale také jako skvělý zdroj vitamínů a minerálních látek. Jedná se o malé rostlinky plné síly, které ukrývají dávku zdraví. Preventivně podfporují imunitní systém a chrání před vznikem mnoha civilizačních chorob.

Klíčky

Jako klíčky označujeme malé rostlinky, které vyrůstají ze semene. Klíčky se vytváří záměrně a používají se jako zdravá přísada do mnoha pokrmů. Klíčení však probíhá jen za určitých podmínek a závisí na vnějších i vnitřních podmínkách. Klíčení je ovlivněno teplotou, přísunem vody, kyslíku a světla či tmy. Různá semena vyžadují různé podmínky pro své klíčení. Malé rostlinky jsou skvělým zdrojem zdraví příznivých látek a živin. Semínka si můžete nechat naklíčit doma a používat je čerstvá nebo koupit klíčky již připravené v obchodě.

Zdravotní přínos

Čerstvé klíčky jsou skvělým zdrojem vitamínů, minerálních látek, antioxidantů i proteinů. Jejich účinky na zdraví jsou léčebné, regenerativní a preventivní. Klíčením se totiž maximalizuje využitelnost minerálních látek z rostliny. Konzumace klíčků posiluje imunitní systém, pečuje o zdraví trávicího traktu, detoxikuje organismus, pozitivně působí na zdraví srdce a cév či při cukrovce. Usnadňují také vstřebávání bílkovin ze stravy. Díky obsahu železa jsou vhodné pro chudokrevné osoby. Vitamín A obsažený v klíčkách je prevencí celkového stárnutí organismu. Malé klíčky jsou totiž při svém zrodu doslova nabité zdraví přínosnými látkami.

Semena pro klíčení

A jaká semena jsou vhodná pro klíčení? Použít můžete semena zeleniny (ředkvička, řeřicha, brokolice, rukola, řepa atd.), luštěnin, ze kterých se klíčky vytváří nejčastěji. Jedná se především o mungo fazole, čočku, hrách, sóju či cizrnu. Naklíčit si můžete i semínka olejnin (sezam, slunečnice, hořčice), které je nutné zkonzumovat během jednoho dne, obilovin (quinoa, pšenice, žito, oves, ječmen, pohanka) či bylin (pískavice, vojtěšky, bazalky apod.)

Oblíbenci

Mezi oblíbená semena ke klíčení patří vojtěška, která má velmi příznivé účinky pro lidské zdraví. Posiluje imunitní systém a je prevencí stárnutí organismu. Je také bohatým zdrojem bílkovin, vhodná je proto pro vegany i vegetariány. Vojtěška je také zdrojem minerálních solí a vitamínů. Zajímavé je, že jedna sklenice čerstvých klíčků vám poskytne více vitamínu C než sklenice pomerančové šťávy.

V obchodech se často setkáte také s mungo klíčky, které jsou typické pro thajskou a vietnamskou kuchyni. Mungo klíčky jsou dobrým zdrojem vitamínů A a řady vitamínů ze skupiny B. Podporují odolnost organismu a jsou skvělým zdrojem vápníku, železa, hořčíku a draslíku.

Dalším oblíbencem v klíčkové stravě jsou semena ředkviček. Další vitaminová bomba, která chutná skvěle. Tyto klíčky jsou vhodné při léčbě cukrovky, při poruchách metabolismu či onemocnění cév. Výhodou je i jejich lehká stravitelnost.

Dopřejte si klíčky na vaše pokrmy pravidelně. 

Jak na to?

Aby bylo klíčení úspěšné, obrňte se dávkou trpělivosti. Pořiďte si sadu na klíčení, kterou snadno seženete na internetu. Postačí vám klíčící miska či lahev s odkapem. Vyberte si semínka, která byste chtěli nechat naklíčit.

Semínka propláchněte, vložte na noc do klíčící nádoby s čerstvou vodou. Přes noc semínka nabobtnají. Voda ze semínek je vhodná k zalití pokojových květin. Semínka dvakrát denně propláchněte. Odkapová hrana se postará o přebytečnou vodu. Již po prvním dni si můžete všimnout, jak se klíčky pomalu tlačí ven. Ke sklizni jsou klíčky připraveny za 3 až 5 dní. Klíčky nakonec slijte s pomocí cedníku a properte pod tekoucí vodou. Zbavíte je tak přebytečných slupek.

Naklíčit však můžete klíčky i s pomocí zavařovací sklenice či vaty.