Na celém světě je průměrný věk žen vyšší než mužů. Ženy umírají později v chudých i bohatých zemích. Může za to genetika, nebo zdravý životní styl? Přečtěte si výsledky dlouhodobé studie. Objevte několik jednoduchých pravidel, jak si prodloužit život!

Trendy v dlouhověkosti se mění

Přestože průměrná délka života je u žen vyšší než u mužů ve většině zemích, nebylo tomu tak vždy. Ještě před 100 lety byla průměrná délka života ženy kratší. Čím je způsoben tak výrazný obrat? Podle španělských vědců, kteří tento trend dlouhodobě sledují, je důvodů hned několik.
Je třeba zmínit, že důvodem není fakt, že by se ženy o své zdraví staraly výrazně lépe. Naopak stres spojený s mateřstvím a péčí o děti a zvládáním zaměstnání je srovnatelný se stresovými faktory, kterým čelí v životě muži. Změnila se ale celá řada vnějších okolností, které umožňují ženám déle žít.

Ženy se dožívají déle hlavně díky kvalitní lékařské péči

pixabay.com

Velký dík patří medicíně

Jedním z důvodů, proč ženy žijí déle, je rozvoj zdravotnické péče. Jsou to totiž právě ženy, které v minulosti častěji umíraly na různé nemoci. Zároveň se díky progresivnímu zdravotnictví snížila dětská úmrtnost, i v tomto případě byly více postihovány ženy. Ženy tedy za svoji dlouhověkost vděčí zejména kvalitní lékařské péči.
Přesto však existuje jeden významný faktor, který ovlivňuje délku života, a to je kouření. Celosvětově totiž kouří podstatně více mužů, než žen. Rakovina plic, která přímo souvisí s kouřením tabáku, může za cca 20 % všech předčasných úmrtí. Přestože výzkum v oblasti léčby rakoviny jde stále kupředu, stále jde o jednu z nejvýznamnějších příčin úmrtí.

Průměrná délka života u žen je vyšší než u mužů

pixabay.com

Jak ovlivnit délku života

Existuje celá řada preventivních opatření, která můžeme dělat každý den, abychom se sami aktivně podíleli na svém zdravém a dlouhém životě. Nekraťte si zbytečně život a dodržujte několik jednoduchých pravidel:

  • omezte kouření, ideálně s ním vůbec nezačínejte
  • dodržujte vyvážený jídelníček s dostatkem čerstvých potravin
  • vyhýbejte se nadměrnému stresu, naučte se odpočívat
  • věnujte čas sami sobě a svým zálibám
  • travte méně času u obrazovky a telefonu
  • udržujte se v kondici, najděte sport, který vás baví.
Odpočinek je důležitou součástí života

pixabay.com